Halaman

Sabtu, 2 April 2011

Pemanas Badan

Esok Ahad 03 April 2011, geng Bakar Arang merancang untuk membuat kayuhan roadbikes ke Malau melalui Kuala Ketil (route 67) dan Lata Bukit Hijau (route K19). Akan melalui Labu Besar, Sungai Karangan dan Sidam untuk pulang ke Sungai Petani. Jaraknya keseluruhan adalah lebih kurang 100 km.
Setahu aku ada dua tempat bernama Malau di Kedah. Satu terletak di Jitra dan satu lagi di Daerah Baling. Malau di Jitra terletak tidak jauh dari lebuhraya PLUS dan kita boleh sampai kesana dengan mengambil simpang pertama selepas tol Bandar Darulaman. Ia hanyalah sebuah kampung kecil berasaskan pertanian.
Manakala Malau di Baling adalah sebuah pekan kecil yang mempunyai tidak lebih dari 30 unit kedai. Ia menjadi pekan untuk kawasan ladang kelapa sawit disekelilingnya. Lata Bukit Hijau terletak hanya beberapa kilometer dari Pekan Malau. Kawasan rekreasi ini menjaddi tumpuan pengunjung terutama pada hujung minggu dan cuti am. Dari sini ada jalan untuk ke Kulim atau Mahang diselatan.
Pak Malau - yang ini aku tidak tahu dimana. Cuma ingat sedikit sahaja cerita filem hitam putih yang sering ditayangkan di TV. Kalau tidak salah ingatan filem bertajuk 'Sri Mersing' lakonan Nordin Ahmad. Dialog yang mashyur dari filem tersebut adalah :
.... Kajang Pak Malau Kajang Berlipat
     Kajang Saya Menumpang Lalu
     Dagang Pak Malau Dagang Bertempat
     Dagang Saya Musafir Lalu .........
Kayuhan akan bermula pada jam 07.00 pagi dari stesyen minyak Petronas di Kampung Raja Sungai Petani. Kebanyakkan peserta adalah geng yang berkayuh ke Selama pada bulan Februari yang lalu. Kayuhan sengaja dipendekkan kerana musim hujan.
Kelmarin, semasa memeriksa roadbikes sebagai persediaan kayuhan ke Malau nanti, aku dapati tayar depan kurang memuaskan dan terdapat rekahan di beberapa tempat. Walaupun ia masih elok dan selamat digunakan, aku berasa tidak selesa, mana lah tahu kalau ia akan 'puncture' semasa membuat kayuhan jauh. Aku mengambil keputusan untuk mengantinya. Aku bercadang untuk membuat kayuhan pemanas badan sebagai persediaan untuk esok sebelum menukar tayar depan roadbikes aku. Lagi pun kedai basikal Soon Lee di Taman Intan dibuka pada jam 9.30 pagi.
Pada kayuhan pagi ini aku mengenakan pakaian biasa saja iaitu seluar trek dan baju T lengan panjang. Aku tidak mahu kelihatan terlalu 'pro' bila pergi ke kedai basikal nanti dan juga semasa singgah minum pagi digerai roti canai. Apa pulak kata kenalan dan rakan. Pada umur macam aku ni, agak kurang sopan berpakaian seluar dan baju yang ketat di tempat sendiri. 
Persoalannya. Setakat manakah kesan atau 'to what extent' pakaian mempengaruhi kayuhan? Kalau kayuhan dilakukan sebagai hobi atau senaman, rasanya tiada etika dan dress code berpakaian diperlukan. Selagi pakaian tersebut tidak mendatangkan bahaya kepada pemakai. Contohnya tersangkut pada crank, pedal, rantai atau mana bahagian yang bergerak semasa berkayuh.
Seluar panjang - ia dituntut bagi kita yang beragama Islam untuk menutup aurat. Jangan tolak seluar yang mempunyai padding kerana ia membantu kita sekiranya membuat kayuhan lasak dan jauh. Selalu juga kita lihat ada yang mengenakan seluar pendek sebagai lapisan luar untuk menyorokkan bonjol besar dibahagian depan.
Baju panjang - untuk melindungan kulit lengan dari menjadi hitam akibat terdedah pada cahaya matahari? Oh jangan lupa kasut yang sesuai, stocking serta sarung tangan dan helmet untuk keselamatan. Kasut clip, bukan untuk amature.
Pernah seorang rakan yang tidak berminat dalam aktiviti kayuhan bertanya, berapa kos pakaian yang dikenakan oleh seseorang riders. Bergantung. Mula dari atas. Helmet boleh mencecah ratusan ringgit. Spectacles (sunglasses) pula mencecah puluhan atau lebih. Baju hampir satu ratus. Begitu juga seluar. Glove atau sarong tangan juga puluhan ringgit. Kasut, paling koman dua atau tiga ratus. Stocking hanya berbelas ringgit. Optional, beg gantung belakang untuk air minuman, tools dan barangan kecil boleh mencecah lebih satu ratus. Seluar dalam ?? Jumlah semua hampir tujuh lapan ratus. Kira biasa lah. Mungkin ada atau banyak lagi assesori pakaian yang aku tinggalkan.
Setakat manakah pakaian menghalang dan membantutkan kelajuan kayuhan. Perlukan kita mengenakan pakaian seperti pelumba professional dalam tournement peringkat dunia. Berapa kuat rintangan angin semasa kayuhan jika baju atau seluar yang dipakai agak 'baggy'? Adakah ia akan memperlahan kelajuan basikal? Berapa kurangnya?
Lu fikir lah sendiri ......
Terpulanglah. Yang penting adalah niat kita. Jangan terikut ikut dengan fashion orang lain hinggakan kita berhabisan ratusan ringgit. Jangan menunjuk atau untuk dipuji. Kenakan pakaian yang kita rasa paling selesa, comfortable, seronok, puashati dan menyukai. Koleksi atau bilangan, ini untuk artis sahaja. Akhirnya mestikah kita menjadi pengiklan produk percuma.

Statistik
   Mula ............... 8.10 pagi
   Tamat ............. 9.25 pagi
   Jarak ............... 30 km
   Cuaca ............. mendung
   Laluan ............ Lencongan Barat - Semeling - Sungai Batu

Tiada ulasan:

Catat Ulasan