Halaman

Jumaat, 22 April 2011

LTLB 07/2-11

Dua SCOTT
Sebaik sahaja keluar dari rumah memulakan kayuhan, aku berselisih dengan William di Taman Emas Suria. Dia berkayuh agak laju dan aku hanya sempat mengangkat tangan. Dia dalam perjalanan pulang. Masih awal, agaknya dia keluar sebelum pukul 7.00 pagi. Ingatkan dia seorang, rupanya John ada jauh dibelakang.
Aku kagum dengan semangat yang ditunjukkan oleh kedua dua mereka. William berusia lebih 61 tahun masih bertenaga dan boleh menandingi rakan rakan yang jauh lebih muda. Dia akan keluar berkayuh setiap hari tidak kurang 20 km walaupun seorang diri. Dia akan sampai kerumah sebelum jam 08.00 pagi untuk memulakan perniagaan pada jam 9.00 pagi.
Petang kelmarin ketika makan 'Koteow Kerang', peniaga gerai dudok bersembang dengan aku ketika tiada pelanggan. Dia juga peminat berbasikal dan baru membaiki roadbikes classics. Dia akan berkayuh disebelah pagi kerena berniaga disebelah petang hingga ke malam.
Dia bertanyakan samada mendapat jemputan untuk kayuhan 200 km pada hari pekerja (labour day) 01 Mei nanti. Aku adalah mendengar rancangan tersebut tetapi tiada pula jemputan. Sesiapa yang berminat boleh serta. Hanya datang ketempat permulaan. Tiada pendaftaran diperlukan. Tiada baju jersey atau goodies lain untuk peserta. Cuma sedikit bayaran dikenakan untuk makanan dan minuman dan minyak untuk kereta marshall. Tidak pula dinyatakan jenis basikal yang perlu digunakan.
Terus terang aku nyatakan tidak berminat untuk menyertai. Jarak kayuhan bukan dekat. Jalan baru 'hinterland' dari Baling ke Durian Burung yang bersempadan dengan Thailand.  Jalan tersebut berbukit dan tidak banyak pokok dikiri kanan. Khabarnya 60 km tiada liputan handphone. Jika apa terjadi sukar untuk menghubungi bantuan.
Walaupun aku pernah membuat kayuhan jauh iaitu hampir 160 km, aku tidak sanggup ikut serta kali ini kerana keadaan cuaca kini, terlalu panas. Kayuhan akan mengambil masa sekurang kurangnya lapanjam termasuk masa berhenti rehat  dan lain lain. Jika bertolak awal pagi belum pasti akan sampai ke rumah sebelum maghrib.
Malam tadi lepas balik dari Masjid member lama telefon mengatakan Md Zain Abdullah eksiden. Dia baru habis kerja sebagai pengawal keselamatan dan keluar dari tempat kerja pada jam 8.00 malam. Sebaik sahaja memasuki jalan utama dia terlanggar seorang Bangla yang sedang mengayuh basikal tanpa lampu. Dia terjatuh dan mengalami sedikit kecederaan. Md Zain adalah rakan kongsi aku mengerjakan tanaman nanas di Kampung Seberang Tok Soh.

Statistik
   Mula ............... 7.40 pagi
   Tamat .............. 8.50 pagi
   Jarak ............... 33 km
   Cuaca ............. cerah
   Laluan ............ Jalan lencongan Timur - Lencongan Barat
   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan