Halaman

Jumaat, 1 April 2011

Aku tidak setuju ......

Aku rasa membuat keputusan betul kerana tidak pergi berkayuh pagi ini. Walaupun aku sudah bersiap awal dan semalam membuat pemeriksaan dan senggaraan mudah pada roadbikes, tetapi aku batalkan rancangan untuk berkayuh. Sebaliknya aku pergi membuat pendakian bukit di Taman Semarak. Sebaik sahaja aku sampai dirumah langit menjadi gelap dan hujan mulai turun. Jika aku teruskan rancangan untuk membuat kayuhan, aku akan kena hujan sekali lagi seperti kayuhan pada hari Selasa 29 Mac  lepas.
Pada mulanya aku sangat tidak bersetuju dengan gambar kartun disebelah. Apa tidaknya, ia meletakkan berbasikal sebagai senaman ringan sahaja, sama taraf dengan melakukan kerja kerja menanam pokok bunga dan berjalan kaki. Yang paling aku tidak setuju berkayuh diletakkan di bawah bermain boling padang, main golf atau bermain bola lisut.
Semua cyclers tahu bahawa berbasikal terutama  menggunakan mtb atau roadbikes adalah lebih teruk dari berjalan atau bermain golf.
Mungkin bandingan dibuat berdasarkan jumlah kalori yang dibakar semasa senaman untuk tempuh masa tertentu. Kayuhan yang dimaksudkan adalah kayuhan santai disekitar taman permainan (park) atau disekitar taman perumahan untuk jarak kurang dari 10 kilometer dan mengambil masa kurang dari 30 minit.
Tetapi bila aku membuat pendakian dan berjogging bukit pagi tadi aku berubah fikiran. Aku dapati lebih banyak mengeluarkan peluh sehingga membasahi baju dan seluar berbanding dengan membuat kayuhan basikal. Degupan jantung lebih pantas terutama apabila membuat pendakian pada tempat yang menegak. Otot betis dan peha berasa kejang dan kadang kala tidak lagi mampu meneruskan perjalanan atau larian.
Sememangnya berjogging atau berenang patut dikatogorikan pada senaman 'vigorous' berbanding dengan berbasikal. Tetapi pergerakkan berbasikal melibatkan keseluruhan badan dan otot otot, terutama bahagian peha dan betis. Otot otot lengan dan siku juga memainkan peranan penting untuk kawalan basikal dan badan. Bahagian belakang pula banyak digerakkan dan menerima banyak hentakkan dan gegaran.
Ini tidak bermakna aku berhenti dari membuat kayuhan. Kayuhan ada keistimewaannya dan kelebihan tersendiri yang tidak ada pada senaman atau aktiviti lain. Aku sering mengatakan kepada rakan dan sahabat, yang penting kita melakukan aktiviti senaman sekurang-kurang tiga empat kali seminggu. Tidak kira lah apa jenis sukan.
     

Tiada ulasan:

Catat Ulasan