Halaman

Khamis, 4 Oktober 2012

BORR

Pagi ini berkayuh menghala ke selatan melalui route N1 ke Butterworth. Niat hati untuk terus ke Jalan Lingkaran Luar Butterworth (Outer Ring Road) dan terus ke Jambatan Pulau Pinang. Nampak cuaca kurang baik kerana banyak awan hitam di langit tetapi aku menjangkakan hujan tidak akan turun. Diharapkan langit akan cerah seketika nanti.
Sempat memberi salam kepada Pak Syeikh yang meniaga akhbar di tepi jalan Taman Sri Pinang di hujung gerai jualan lemang Pak Teh. Aku kenal dia sejak berkawan dengan beberapa orang yang terlibat dengan perusahaan lemang tersebut dan sering singgah untuk mengeratkan siratul rahim. Selepas raya puasa ini adalah pula orang meniaga nasi lemak bersebelahan dengan pondok jualan surat khabar Pak Syeikh. Elok juga la ... orang yang berhenti membeli surat khabar mungkin akan membeli nasi lemak. Jualan nasi lemak diusahakan oleh seorang sahabat juga iaitu En Rahman Mustafa.
Jalan lencongan untuk pembinaan meluaskan jambatan yang sempit sebelum sampai ke jambatan Merdeka telah hampir siap dan mungkin akan dibuka minggu hadapan. Ini adalah jambatan yang sempit terakhir di laluan ini. Aku risau juga apabila melalui jambatan ini. Apabila siap dibesarkan akan lebih selamat. Herannya mengapa tidak dibuat sekali semasa pembesaran jambatan Merdeka dahulu.
Pernah dahulu aku menulis tentang kenderaan yang sering mengikut jalan sebelah kiri melawan arus terutama motorsikal. Begitu susah bagi mereka untuk menyeberang jalan. Ia mengganggu kenderaan lain terutama basikal. Sebelum sampai ke jambatan merdeka tadi sebuah motor keluar dari sebelah kiri dan dengan laju menyeberang terlalu hampir dengan basikal aku. Aku menjerit .... buka untuk memarahinya tetapi kerana rasa agak terkejut dan membantah. Tahu apa jadi .... dia berhenti disebelah jalan dan memarahi aku semula. Tidak mahu uu aku ntuk memburukkan keadaan aku terus berlalu.
Lima tahun lalu adik bongsu aku tinggal di kuarters Pengkalan Tentera Udara Butterworth. Kami sekeluarga sering menziarahinya kadang kala setiap dua bulan. Walau ketika itu aku sudah mula berjinak dengan aktiviti berbasikal, tetapi tidak pernah sampai ke sini mengayuh basikal. Walau terlintas dikepala beberapa kali tetapi tidak pernah menjadi kenyataan. Kini rasa begitu dekat sekali, hanya mengambil masa satu jam dari Sungai Petani berbanding 30 minit dengan kereta.
Kini adik bangsu aku telah berpindah ke Subang. Kawasan perumahan atau kuarter pegawai tentera tersebut kini telah dirobohkan dan dibersihkan. Akan dibina dengan kuarters yang baru yang lebih canggih dan moden.
Aku memasuki Jalan Lingkaran Luar dan sebelum sampai TOL pertama hujan mulai turun. Ingatkan untuk menyeberangi jalan ke sebelah sana untuk berteduh dikawasan R&R bersebelahan stesyen minyak Shell. tetapi aku meneruskan kayuhan. Tiada pilihan dan tiada tempat berteduh. Aku sempat sampai di bawah jejantas persimpangan bangunan Penang Port sebelum baju basah.
Terdapat seorang tua sedang tidur nyenyak dibawah jambatan. Basikalnya di letakkan bersebelahan. Tidak pasti dia sedar ada orang lain disitu. Terlalu letih agaknya. Bukan gelandangan. Aku berehat lebih dari 15 minit dan apabila hujan berhenti aku meneruskan kayuhan pulang. Membatalkan rancangan awal untuk terus ke arah Jambatan Pulau Pinang. Manalah tahu takut hujan lagi.
 

Statistik :
Mula ............... 07.30pagi
Tamat ............. 11.00 pagi
Jarak ............... 72 km
Cuaca .............. Redup
Laluan ............. Tikam Batu - Kepala Batas - Butterworth
Odometer 2012 : 03578

Tiada ulasan:

Catat Ulasan