Halaman

Rabu, 17 Oktober 2012

Terpegun melihat KUIN ...

Pada mulanya aku hanya ingin berkayuh pendek sahaja pagi ini, mungkin mengikuti lencongan timur dan kemudian melalui lencongan barat untuk pulang ke rumah. Aku kemudian merubah fikiran untuk ke Sidam Kiri melalui Jalan Kuala Ketil dan ingin memasuki ke kampung Olak Madu untuk meninjau suasana di kampung tersebut. Bulan hadapan ada rancangan untuk berbasikal ke sana membuat kerja kerja amal berkaitan dengan kesihatan. Beberapa ahli panel penasihat klinik kesihatan Bakar Arang telah bersetuju untuk membuat kayuhan. Tarikh dan masa akan ditetapkan selepas raya haji nanti.
Setelah hampir dengan persimpangan ke Sidam Kiri aku sekali lagi menukar fikiran dan terus ke Kuala Ketil. Aku ingin menebus kesilapan minggu kepas yang mana membelok ke Bukit Selambau. Kali ini aku terus menghala ke Kulim melalui Padang Serai. Sebahagian jalan telah diturap tetapi kebanyakkan yang lain masih agak teruk dirosakkan lori pasir melebihi muatan.
Setelah melepasi kawasan perindustrian Kuala Ketil aku terpaksa memperlahankan kayuhan basikal sehingga terpaksa memberhentikan basikal. Aku terpeseno dengan bangunan bangunan yang masih lagi dalam pembinaan tetapi sudah mula menampakkan apa yang akan terhasil apabila siap sedikit masa lagi.
Apabila siap ia akan memjadi satu mercu tanda disebelah selatan negeri Kedah ini. Ini adalah pusat pengajian tinggi yang ke tiga disebelah selatan disamping UiTM di Merbok dan AIMST di Semeling. KUIN atau Kolej Universiti Insaniah yang pada kini masih beroperasi dari tempat asal di Alor Setar akan menjadi kebanggaan Negeri Kedah.


Kebelakangan ini masih terbaca di dalam akhbar yang sedikit sebanyak membuat orang tertanya tanya tentang IPT milik kerjaan negeri ini. Isu beberapa pelajar mengadakan demonstrasi kerana tindakan disiplin yang diambil oleh pihak IPT. Juga isu tentang kolej universiti ini akan di swastakan atau diambil alih yang dibangkitkan oleh bekas menteri besar.
Walau apa pun aku terpesona dengan landscaping yang disediakan. Terdapat kawasan tasek disebelah hadapan dan beberapa pokok kelapa sawit yang menjadi dinding kepada lalulintas. Kawasan hijau yang agak luas di hadapan kampus dan bangunan utama. Bangunan mempunyai ciri ciri banguanan Islam. Semua ini akan memberikan suasana yang sesuai untuk pembelajaran penuntut. Pernah seorang rakan kayuhan berbangsa cina memberi komen bahawa tempat ini mempunyai 'fung shi' yang baik.
Sama sama kita tunggu apabila keseluruhan komplek ini siap kelak.
Aku rasakan kayuhan pagi tidak begitu memenatkan walaupun jalan Kuala Ketil Padang Serai berombak ombak. Dapat melaluinya tanpa sebarang masalah. Mungkin otot kedua belah kaki sudah menjadi kuat setelah membuat dua kali berjogging di Bukit Taman Semarak. Aku berharap dapat sampai ke Pinang Tunggal untuk sarapan dengan 'roti canai bom' sebelum kedai tutup.
Agak malang nasib bila melihat dari jauh tuan punya gerai kedai sedang mengemaskan pekakasan masak roti. Bila aku tanya, banyak kedai tutup pagi ini menyebabkan roti canainya habis cepat. Ah ... sarapan roti ban sahaja.

Statistik :
   Mula ............... 07.45pagi
   Tamat ............. 11.10 pagi
   Jarak ............... 76 km
   Cuaca .............. Redup
   Laluan ............. Kuala Ketil - Padang Serai - Pinang Tunggal
   Odometer 2012 : 03817    
          

Tiada ulasan:

Catat Ulasan