Halaman

Sabtu, 20 Oktober 2012

Elakkan kayuhan hari Sabtu

Hari sabtu adalah cuti hujung minggu yang umum di Sungai Petani. Bagi kakitangan awam cuti hujung minggu bermula pada hari jumaat dan bekerja semual pada hari ahad. Manakala kakitangan swasta dan pula mula bercuti pada hari sabtu dan bekerja semula pada hari isnin. Bermaksud pada hari jumaat setengah penduduk Sungai Petani bercuti hujung minggu dan setengah akan bekerja pada hari ahad. Bermakna hari sabtu semua iaitu kakitangan awam dan swasta akan bercuti serentak. Kini ramai mereka yang bekerja di Pualau Pinang menetap di Sungai Petani membuatkan majoriti mereka yang bercuti minggu pada sabtu dan shad bertambah ramai.
Bagi pengayuh sendirian seperti aku, hari yang paling ramai cyclist di jalan sekitar bandar Sungai Petani adalah hari sabtu. Bagai yang sering aku nyatakan aku bukannya anti-social atau loner bila berkayuh. Memang tidak selesa berkayuh berkumpulan atau berkelab, jauh sekali untuk berlumba. Apatah lagi berasak-asak merebut laluan pada kayuhan jamboree atau fun ride. Pada umur ini, kemenangan atau hadiah tiada membawa apa makna. Yang penting menjaga kesihatan dan merasa seronok bila berkayuh.
Sebaik memasuki lencongan barat, ...aku tidak mengikut peraturan betul sebaliknya melintasi atau menyeberangi laluan jalan dua lorong, sepatutnya aku melintasi pada persimpangan lampu isyarat di Taman Nilam .... aku ternampak seorang rider dibelakang. Aku terus berkayuh tanpa menunggu rider yang besar kemungkinan yang tidak aku kenali. 
Dia berada bersebelahan dengan aku sebaik pendakian jambatan sungai Sungai Petani (dua kali sungai) dan bila aku menoleh kearahnya, ada beberapa kali aku berjumpa. Dia tinggal di taman berhampiran dengan Tol Sungai Petani Selatan. Soalan cepumas .... "kayuh kemana?" Aku menjawap hanya sekitar kawasan ini sahaja walaupun aku telah merancang untuk pergi lebih jauh dari apa yang katakan. Dia pula berkayuh ke Tanjung Dawai.
Berbual tentang topik umum sehingga persimpangan ke Semeling. Mencungap juga aku mengikut kelajuannya. Pada mulanya aku tidak perasaan bahawa beberapa kali menjeling ke arah roadbike aku, dan pula aku tidak terfikir apa apa. Semuanya jelas bila melepasi jambatan Sungai Merbok atau titi Semeling bila dia terus berkayuh meninggalkan aku dibelakang tanpa sebarang ucapan.
Bila difikirkan, baru perasan .... dia tidak mempelawa aku berkayuh bersama ke Tanjung Dawai. Bukan aku hendak pergi sangat kerana aku merancang untuk ke Jeniang. Dia juga tidak mengucapkan apa apa ketika berpecah seperti yang sering rider lain lakukan. Ucapan yang sering disebut adalah "saya pergi dahulu atau jumpa lagi" atau kalau sesama Islam diiringi dengan ucapan assalamualaikum.
Memang dia tidak mahu berkayuh dengan aku kerana basikal aku hanya roadbike klasik yang sudah tidak berharga berbanding dengan roadbikes yang ditunggangnya yang pada anggaran aku berharga tidak kurang tujuh atau lapan ribu. Pakaian aku pun biasa sahaja, tiada kasut 'clip' seperti yang dipakainya. Mungkin dia berfikir kalau aku ikut dia akan melambatkan kayuhannya. Apa orang politik sekarang kata... 'jadi liabiliti pula'. Lagi pun mungkin orang berumur seperti aku tidak akan dapat menyainginya.
Aku pun tidak mahu berkayuh dengan orang seperti itu. Untuk mengelakkan bertemu dengan orang orang ini, mungkin aku elakkan kayuhan pada hari sabtu pada masa masa akan datang .............
Memeruskan kayuhan ke Jeniang dengan menyimpan perasaan. Aku sudah lupa berapa lama masa yang diambil untuk sampai tetapi aku ada cara lain. Aku akan berkayuh dan akan berpatah semula setelah dua jam berkayuh. Dengan cara ini aku akan sampai kerumah lebih kurang tengah hari untuk mengelakkan panas terik matahari.
Mujur aku sampai 20 minit sebelum masa yang aku tetapkan. Sempat singgah untuk sarapan sebelum meneruskan perjalanan pulang. 

Statistik :
   Mula ............... 07.50pagi
   Tamat ............. 12.10 pagi
   Jarak ............... 92 km
   Cuaca .............. Redup
   Laluan ............. Bedong - Gurun - Jeniang
   Odometer 2012 : 03909   
         

Tiada ulasan:

Catat Ulasan