Halaman

Sabtu, 6 Oktober 2012

... rosaklah ana punya program .....

Awal pagi sebelum subuh hujan turun dengan lebat. Aku terjaga/tersebar kerana bunyi deruan hujan yang nyaring dan lantang.  Banyak kali juga jadi begitu sejak dua tiga minggu kebelakangan ini. Dalam antara sedar kerana mata masih pejam, aku berkata .... "rosaklah ana punya program ..... '. Aku terus tertidur dan terjaga semula apabila terdengar azan subuh.
Pada mulanya berat juga untuk keluar berkayuh pagi ini. Walau hujan telah lama berhenti dan matahari mula keluar, tetapi langit diatas masih diselubungi awan hitam. Kemungkinan hujan akan turun semula. Itu bisikan hati malas ..... walau aku tahu awan tersebut akan berlalu menjelang tengah hari.
Bukan takut kena hujan atau basah tetapi percikan air yang akan mengotorkan pakaian dan basikal. Lagi sifat malas nak susah sedikit.
Rancangan kayuhan pagi ini ialah ke Alor Setar lebih kurang 120 km pergi balik. Sudah lama tidak mengikuti laluan ini walau pada minggu lepas aku berkayuh hingga ke pekan Guar Cempedak dan membelok ke Yan. Oleh kerana cuaca kurang elok aku akan membuat kayuhan pendek sahaja.
Tidak dijangka sama sekali, sebaik melepasi Kampung Teluk menuju ke rintik rintik hujan mulai turun. Tiada tempat hendak berteduh sipanjang jalan lencongan ini. Aku pederaskan kayuhan dan berasa lega kerana rintik rintik hujan mulai berkurangan dan berhenti sama sekali 5 minit kemudian.

Statistik :
Mula ............... 08.20pagi
Tamat ............. 09.50 pagi 
Jarak ............... 35 km
Cuaca .............. Mendong
Laluan ............. Lencongan Barat - lencongan Timur
Odometer 2012 : 03621    
      

Tiada ulasan:

Catat Ulasan