Halaman

Ahad, 7 Oktober 2012

Ladang Kelulut Madu

Rasa bosan pulak dok dirumah pagi Ahad. Selalunya aku akan melakukan aktiviti kayuhan. Awal pagi tadi selepas subuh aku terkejut kerana ada orang memberi salam diluar. Tidak pernah menerima pengunjung seawal ini dimasa lalu. Mesti ada hal mustahak. Aku keluar mendapatkan dan sepasang suami isteri meminta untuk berjumpa dengan anak no.3 aku. 
Pada awalnya aku ingatkan orang tersebut ingin meminta bantuan kerana masalah kerosakkan kereta atau motor tetapi mendengar perbualan mereka dari dalam rumah, mereka bertanyakan tentang anak lelaki mereka yang berkawan rapat dengan anak aku. Anaknya tidak pulang kerumah hingga pagi ini  sejak keluar selepas senja semalam. Beg pakaian juga tiada didalam bilik.
Dalam hatiku berfikir apa yang hendak dirisaukan, anak lelaki dan sudah bekerja pula. Mungkin ia telah pulang ke tempat kerja di RMAF Kepala Batas Alor Setar. Kemudian baru keluar cerita sebenar apabila mendengar keresahan ibu bapanya. Anak tersebut bercinta dengan seorang janda beranak dua yang berumur 10 tahun lebih tua. Janda tersebut bekerja di pusat snooker dan mereka sedang merancang untuk bernikrah. Kes keluarga tidak merestui hubungan tersebut, mesti ada sebab dan alasannya.
Aku membawa keluar mtb dengan rancangan untuk berkayuh di rekreasi Tupah dan muzium merbok. Hujan lebat awal pagi menyebabkan jalan menuju ke kawasan rekreasi Tupah di penuhi dengan slut tanah merah. Baru setengah jalan aku mengambil keputusan untuk berpatah balik. Bahagian belakang baju mula terasa basah dan bila aku raba terasa bahagian tersebut dipenuhi lumpur percikan dari tayar basikal. Kebelakangan  ini banyak kawasan dikiri kanan jalan ke kawasan rekreasi ini dibersihkan untuk tujuan perladangan. Bila hujan turun hakisan akan membawa tanah lumpur memenuhi jalan.
Sebelum memasuki jalan ke muzium arkeologi aku menerima panggilan telefon dari seorang kawan di Pinang Tunggal. Sebelum memulakan kayuhan tadi dia menghantar SMS menyatakan seorang kenalan meninggal dunia hari ini. Dia menelifon untuk membetulkan SMS yang dihantar kerana tersilap. Orang yang dinyatakan dalam SMS masih hidup sihat walafiat tetapi orang dimaksudkan mempunyai nama yang sama.
Aku meneruskan kayuhan dan ingin sampai cepat kerana cuaca kelihatan tidak begitu baik. Takut hujan akan turun diatas bukit nanti. Sebelum sampai di muzium aku melihat papan tanda ternakan kelulut madu dan bercadang untuk singgah dalam perjalanan turun sebentar nanti.
Aku memerhatikan keliling ladang tetapi tidak kelihatan tuan punya atau pekerja ladang. Tidak mahu menceroboh pula jadi aku memerhatikan dari luar sahaja dan mengambil beberapa keping gambar.
Selama aku sering berkayuh ke muzium ini aku melihat kotak kotak didalam kebun di jalan ke muzium ini. Selama ini aku ingatkan ladang ternakan lebah madu seperti yang banyak dilihat di Cameron Highland. Ini kali pertama aku melihat ladang ini lebih terkejut lagi kerana ia bukan ladanag ternakan lebah tetapi kelulut. Tidak pula aku tahu kelulut juga mempunyai madu dan boleh diternak.
Teringin betul untuk mendapatkan keterangan lanjut dari pemilik. Sebentar tadi aku membuat semakan dalam internet untuk mendapat maklumat lanjut.
Semasa dikampung dahulu aku sering melihat kelulut ini membuat sarang di lubang lubang papan dan tiang rumah, juga pada pokok pokok yang terdapat disekeliling rumah. Pokok yang terdapat banyak kelulut adalah pokok rambutan. Aku sering bermain main dengan kelulut dan lilin sarang nya. Kelulut tidak menyengat cuma ia akan hinggap dibadan atau dirambut.
Tidak menyangka pula kelulut adalah keluarga labah yang sangat di takuti kerana sengatan yang bisa. Kelulut atau trigona jauh lebih kecil dari labah. Seperti madu labah, madu kelulut mempunyai khasiat tersendiri. Kelulut juga membuat sarang di dalam tanah.
Oh ... ada kampung sebelah dari kampung aku di Negeri Sembilan bernama Kampung Bukit Kelulut. Mungkin bukit disana banyak kelulut tetapi tidak ada pulak ladang ternakan kelulut madu.

Statistik :
   Mula ............... 08.20pagi
   Tamat ............. 10.50 pagi 
   Jarak ............... 45 km
   Cuaca .............. Redup
   Laluan ............. Lencongan Barat - lencongan Timur
   Odometer 2012 : 03666    
      

Tiada ulasan:

Catat Ulasan