Halaman

Isnin, 18 Mac 2013

2 x Lencongan Timur

Bagaimana yang aku rancangkan aku membuat pusingan 'U' apabila sampai ke penghujung jalan lencongan Timur dari sebelah selatan. Idea ini hanya tercetus dalam fikiran aku minggu lepas apabila mencari laluan lain yang agak jauh tetapi dekat dengan rumah..... Cara begini aku boleh membuat lebih dari 40 km dengan hanya melalui jalan lencongan timur.
Dahulu aku kerap melakukan kayuhan sebegini di lencongan Barat. Jaraknya hanya setengah atau hanya 20 km sahaja berbanding dengan jalan lencongan Timur apabila membuat pusingan 'U'. Pusingan 'U' dibuat dipersimpangan Tol Sungai Petani Utara. Beza paling ketara antara antara kedua dua jalan ialah ketiadaan laluan motorsikal atau basikal di jalan lencongan Timur.
Aku hendak komen tentang keadaan jalan lencongan timur. Keseluruhan agak baik kecuali pada penghujung dibawah lebuh raya PLUS bersebelahan Taman Ria. Jalan disini sudah banyak yang pecah dan tidak rata. Ada yang merekah dan banyak batu terkeluar. Ada sesetengah tempat dipenuhi dengan batu gravel merah yang dibawa air hujan dari tebing jalan.
Dulu aku tidak mahu komplain kerana basikal ada suspension. Bila aku tukar kepada rigid fork basikal aku tidak berupaya menyerap hentakan dan getaran apabila melalui jalan yang tidak rata dan dipenuhi ketulan batu. Hampeh betul .... cakap pasal kualiti dan standard. Ngabihkan boreh je. 

Statistik :
    Mula ............... 7.55 pagi 
    Tamat ............. 9.35 pagi
    Jarak ............... 45 km
    Cuaca .............. Jerubu
    Laluan ............. Lencongan Tmur (U - turn)
   Odometer 2013 : 00999 (another nice set of numbers) ...... see 04 Mac 2013
      

Tiada ulasan:

Catat Ulasan