Halaman

Isnin, 25 Mac 2013

Hatyai pada hari kedua ...

Lega sungguh sebaik memasuki bandar Hatyai pada jam 12.00 tengah hari. Pertama boleh berehat dari panas terik matahari yang menyebabkan badan rasa lekit dan muka dipenuhi garam akibat peluh yang keluar cepat kering. Kedua aku boleh menjamu selera. Bayangkan aku tidak makan apa apa lagi sejak pagi tadi kecuali beberapa biji pisang 'cavendish' yang aku beli di pasar Songkhla.
Tiada masalah untuk sampai ke tengah bandar dan aku terus ke stesyen keretaapi. berhampiran stesyen ada dua kedai makanan Islam yang sering aku kunjungi apabila datang ke Hatyai. Duduk berehat lebih setengah jam hingga hampir habis satu jug air kosong aku minum. Air free .... apabila pengunjung semakin ramai aku keluar beredar.
Tugas berikutnya adalah untuk mencari hotel murah disekitar pusat bandar. Tempat pertama ialah lodging atau rumah tumpangan bersebelahan supermarket Robinson. Macam tidak percaya apabila apek menjaga kaunter minta 600 baht untuk satu bilik atau 400 baht untuk bilik tanpa air cond.
Hotel yang kedua aku tanya terus jadi. Ia terletak hanya beberapa meter dari pusat tumpuan pelancong iaitu Lee Garden Hotel dan Central. Harga satu bilik pula hanya 550 baht satu malam. Walaupun bilik agak usang tetapi luas dan selesa. Ada air panas, air-cond sejuk dan TV siaran setellite.
Aku tanya macam mana dengan basikal, boleh dibawa ke bilik. Tidak boleh ... tegas nyonya dikaunter. Dia menunjukkan aku tempat letak basikal dan motorsikal. Dia kata ok selamat simpan disana. Aku kata basikal jenis ini, tiada tongkat kena sandarkan ke dinding. Bila jumpa tempat sesuai aku masih tidak yakin kerana basikal tiada kunci. Aku kena sungut oleh perempuan cina itu. Akhirnya dia menyuruh aku meletakkan didalam bilik ofis dibelakang kaunter. Aku masih rasa tidak sedap hati lalu keluar untuk membeli padlock basikal.
Masuk ke bilik hotel untuk menyejukkan badan dan berehat menghilangkan penat lelah berkayuh ditengah panas terik. Tertidur hingga jam 6.00 petang. Bergegas keluar untuk mencari makan kerana perut sudah mula berlagu.
Aku ketempat sama dipasar malam untuk menikmati sepinggan nasi kuning dengan ayam goreng. Harga meningkat sedikit berbanding kali terakhir aku disini tahun lalu. Kenaikkan 5 baht menjadi 40 baht. Pelik sedikit kerana kakak yang bertudung hanya dibelakang. Yang menjadi tukang senduk adalah lelaki berseluar pendek yang aku pasti orang bukan Islam. Berbagai andaian bermain dikepala. Mengikut seorang rakan, gerai makanan bersebelahan pasar besar sudah dipindahkan ke tempat baru. Tidak tahu dimana.
Aku bersiar siar dengan berjalan kaki sambil memerhatikan gelagat orang ramai. Aku perasan restoren Hamid yang menjadi tumpuan pelancong Malaysia untuk menjamu selera. Terletak berhampiran hotel hotel utama. Bangunan bahagian bawah begitu cantik dengan lantai dan dinding marmar tetapi bahagian atas hanya ditutupi dengan kepingan zink yang sudah berkarat. Banyak pula kepingan zink yang sudak terkopak. Pekerja kelihatan anggun dengan uniform dan nampak sangat beradap dan bersopan santun. Aku serik makan disini kerana tujuh tahun lalu aku di caj terlalu mahal untuk hidangan makanan ala Thai.

Bandar Hatyai mulai hidup apabila gelap. Jalan mulai sesak dengan kenderaan dan pelancong. Dari percakapan yang aku dengar ada dari Singapura dan ada dari Indonesia (bermata sepet, berseluar pendek tetapi bertutur dalam bahasa yang 100% aku faham). Paling ramai pelancong dari Malaysia. Cina, India dan Melayu. Rasa macam berada di Chow Kit Road ??? Bezanya di tempat kita tiada kedai kedai urut kaki atau badan, tiada night club yang terang terang dan tempat persundalan.
Banyak untung waktu di Thailand lambat satu jam dari Malaysia. Walau sudah gelap tetapi baru jam 6.00 petang. Ini memberi peluang untuk peniaga kecil kecil memulakan perniagaan awal dan selesai lewat. Apa lagi ditempat ramai pelancong seperti di central Hatyai. Kalau di barat terutama Eropah ada 'Day Light Saving' dimana masa dicepatkan satu jam untuk memberikan waktu siang lebih panjang dan waktu malam pendek. Ia membolehkan penjimatan elektrik dan masa yang panjang untuk aktiviti luaran penduduk. Berbeza disini masa siang adalah pendek untuk memberikan lebih masa pada waktu malam.
Aku duduk dikawasan tersebut sendiri hampir tiga jam. Memerhati gelagat orang ramai samaada pelancong atau orang tempatan.
Satu lagi yang aku dapat ialah kebanyakkan orang Thai disini boleh berbahasa Melayu barang sepatah dua. Perkataan yang hampir semua peniaga tahumenyebut ialah "abang....... " disebut dengan nada begitu manja dan ghairah. Ada makna tu .. paling mesra menggunakan ayat tersebut ialah penjaga tempat urut yang begitu banyak dibandar ini.
Sebentar tadi aku ingin membuat 'window shopping' di komplek bawah Lee Garden Hotel. Rasa macam nak masuk menaiki pesawat. Semua pengunjung diimbas mengunakan peralatan seperti di airport. Ini dilakukan kerana peristiwa pengeboman dapur restoren Mc Donald tahun lalu. Aku beredar selepas berada tidak sampai 10 minit didalam shopping komplek tersebut.
Satu lagi diperhatikan ialah kini banyak makanan selera orang Malaysia dijual disini. Sudah ada roti canai, teh atau nescafe tarik, murtabak, nasi lemak dan ada juga stall Ramli Burger. Nasi kandar bila lagi ke Hatyai? Ini trend timbal balik, di tempat kita makanan thai begitu popular.
Bila sudah puas dan letih aku masuk ke hotel selepas menikmati secawan nescafe segera panas yang dibeli dari kedai 7 eleven.
Satu yang aku inginkan ialah membuat kayuhan sebelah malam disekitar bandar. Untuk melihat dengan lebih kuas aktiviti malam di bandar ini.

Statistik :
    Mula ............... 9.00 pagi
    Tamat ............. 12.00 pagi (pusing pekan)