Halaman

Isnin, 25 Mac 2013

Keliling Songkhla ....

Tidak yakin aku menghabiskan hampir dua jam berkayuh di pekan, aku keluar pagi untuk sekali lagi melihat pekan Songkhla. Sambil itu boleh mencari tempat sarapan pagi. Aku keluar awal sebelum jam 8.30 pagi waktu Malaysia. Jalan masih lengang dan kanak kanak baru dalam perjalanan kesekolah.
Aku berkayuh tanpa arah tujuan, memperlahankan basikal bila melihat mercu tanda atau tempat tempat yang menarik. Kebanyakkan tempat yang aku lalu sudah aku lalui petang kelmarin semasa mula sampai. Pergi ke Fishing Village tetapi ketiadaan jalan sempurna untuk masuk ke kawasan tersebut. Aku hanya melihat dari jauh. Dua tiga kali pusing lebih kurang tempat itu juga.
Aku ke pasar basah (wet market) cuma melihat ianya ada pasar biasa orang cina. Membeli beberapa biji pisang berangan untuk dimakan kerana aku tidak makan apa apa sejak bangun tidur tadi. Pisang mengalas perut sehingga aku jumpa kedai makanan 'moslem'. Bila aku bertanya , orang itu menyruh aku menaiki motorsikal untuk ke kedai makan Islam. Tahan lapar sekejap.

Aku kemudian ke hujung tanjung dan sampai ke persisiran pantai dekat dengan pelabuhan Songkhla. Tidak banyak kapal dagang disana. Ada beberapa kapal kecil. Kemudian aku sampai ke jeti Songhkla dimana terdapat feri yang mengangkut penduduk ke tanah seberang sana. Tidak pasti itu adalah pulau atau sebahgian dari tanah besar. Kelihatan beberapa buah masjid disana. Aku agak banyak perumahan orang Islam di seberang sana. Penumpang feri yang turun ramai yang memakai serban (lelaki) dan tudung.

Aku berhajat untuk menyeberang ke sebelah sana tetapi takut tidak sempat. Sepatutnya aku 'check out' dahulu dari hotel sebelum bertolak tadi.
Aku sebenarnya ingin mencari jambatan yang merintasi tasek Songkhla. Pernah dahulu aku dibawa melalui jambatan tersebut menaiki bas. Rasa ada dua jambatan dan salah satu agak panjang merentasi tasek. Rasanya aku terpaksa berpatah balik lebih kurang 7 atau 8 km ke jalan 407 dan kemudian masuk ke jalan 408. Tidak mengapa. Ia akan dijadikan alasan untuk berkayuh lagi kesini dimasa akan datang. Mungkin aku akan bawa kereta ke pekan Songkhla dan kemudian berkayuh mengelilingi tasek.

.... miss simpang Tansulinon park untuk ke tasek !

Dua jam aku bersiar siar keliling pekan dan aku berpatah balik ke hotel. Niat asal untuk tinggal dua malam di sini dibatalkan kerana tiada banyak yang tempat yang menarik. Kebanyakkan kuil atau tokong cina. Aku bercadang untuk check out dan berkayuh balik ke Hatyai. Jika aku bertolak awal, mungkin dapat mengelakkan cuaca panas.
Aku jangkakan akan sampai ke Hatyai sebelum tengah hari.