Halaman

Selasa, 26 Mac 2013

Kembali ke Danok ... hari ketiga

Mendapat rehat secukupnya di bilik 305, Hotel Indra, Thamanun Withi, Hatyai. Semasa bangun pagi semua rasa lengoh hilang. bersedia untuk memulakan kayuhan pulang ke sempadan. Keluar hotel jam 7.30 pagi waktu Malaysia. Aku gembira melihat basikal masih ada didalam pejabat hotel. Perkara pertama aku periksa ialah kunci kereta yang disimpan didalam beg yang digantung dibelakang basikal. Jalan raya masih lengang, belum ada kedai yang dibuka.
Hotel tidak menyediakan makanan pagi. Kena cari sendiri. Ingin membuat persediaan lengkap. Makan yang mengenyangkan. Teringin untuk ke restoren kelantan yang menjual nasi dagang dan roti canai. Terletak dibelakang hotel Regent. Nampak mudah tetapi aku terpaksa berpusing dua kali dan menjejaki jalan yang aku ikut hari sebelumnya sebelum berjumpa dengan restoren tersebut. Semasa bersiar siar petang semalam aku ternampak restoren ini buat kali pertama. Aku cuba mengecam lokasi berpandukan bangunan disekitar. Baangunan yang  utama ialah To Kong Cina setinggi empat tingkat dan hotel Lee Garden dibelakangnya. Nama jalan susah hendak ingat.
Hanya dua orang pelanggan berada dalam restoren dan seorang perempuan muda yang menunggu roti canai dimasak. Aku memesan nasi dagang dan teh susu. Apa rasanya nasi dagang kalau tidak dimakan dengan ikan tongkol. Aku minta tambahan sebiji telur goreng. Harganya 75 baht. Patut ke atau mahal ke. Ingat, ini ditempat orang.
Rasanya tidak ramai pelancong Malaysia terutama yang berbangsa Melayu tahu restoren ini. Kalau tidak tentu redtoren akan dipenuh pelancong. Restoren terletak agak kebelakang dari tempat tumpuan. Kalau boleh dibubuh papan iklan ditempat tumpuan pelancong Malaysia seperti di hotel.
Semasa mengenakan sarong tangan dan helmet aku sempat bertanyakan kepada perempuan pertengahan umur yang sedang menyediakan roti canai. Berapa harga sekeping roti. Tidak lansung terkejut apabila diberitahu RM2.00 sekeping. Bukan besar mana saiznya dan tidaklah nampak sedap sangat pun. Kalau dibandingkan dengan harga dan kualiti di Sungai Petani, tidak makan pun tidak rugi.
Berkayuh melalui jalan utama menuju ke stesyen bas untuk ke selatan. Rasanya pekan Hatyai mempunyai cukup tanda arah dan signboard. Aku tidak lansung mempunyai sebarang masalah mencari jalan ke Sadao - Danok.
Bagi aku tidak ada apa yang hendak dibuat di pekan Hatyai pada waktu siang. Aktiviti hanya bertumpu kepada pasar basah dan kawasan membeli belah. Mana lagi panas, kesesakkan jalan, trafik jam dan laluan kaki lima yang agak sempit. Sebenarnya kaku lima kedai luas tetapi dipenuhi dengan peniaga kecil kecilan ytang menjual berbagai jenis barangan.
Kalau hendak tengok kedai, dua jam pusing dengan basikal pun tidak boleh habis. Ndak tengok apa, bukan nak beli pun. Semua barangan sama saje. Hatyai mempunyai tarikan lain tersendiri.

Berhenti rehat di Khlong Ngae. Pekan kecil lebih kurang 30 km dari Hatyai dan berkayuh lebih sedikti 1 jam. Sebelum bwerhenti terkejut mendengar beberapa letupan macam mercun bom besar.
Ada perarakkan Ching Beng, patutlah ramai polis trafik dipekan.

Kesimpulan kayuhan kali ini.
Aku bersyukur kerana dapat menghabis perjalanan ini tanpa sebarang kejadian yang tidak diingini. Bersyukur juga pada usia begini masih mampu dan mempunyai kudrat untuk mengharungi kayuhan yang begitu mencabar. Ramai rakan bertanya, tidakkah aku takut berkayuh seorang diri di negara jiran. Aku rasa lebih selamat disini berbanding tempat sendiri. Besar kemungkinan kalau diizinkan Allah aku akan datang berkayuh semula disini atau dilain lain tempat.

Statistik :
    Mula ............... 8.00 pagi 
    Tamat ............. 11.00 pagi
    Jarak ............... 65 km
    Cuaca .............. Panas
    Laluan ............. Hatyai - Danok
   Odometer 2013 : 01219
      

Tiada ulasan:

Catat Ulasan