Halaman

Ahad, 24 Mac 2013

Sepetang di Songkhla

Kalau trip terdahulu (tahun lalu) aku terus ke Pantai Samila sebaik memasuki Songkhla, kini aku terus memasuki pekan. Tidak sangka pula pekan luas juga. Tetapi kebanyakkan kedai jenis lama kepunyaan orang orang cina.
Dari mula memasuki pekan aku berkayuh hampir empat kilometer ke penghujung pekan. Sambil melihat keadaan pekan aku melihat kalau ada hotel yang sesuai untuk aku menginap. Mungkin aku terlepas pandang tetapi tidak kelihatan hotel seperti yang banyak kelihatan di Hatyai. Tahu ada dua tiga hotel bertaraf international yang terletak ditepi pantai tetapi aku hanya ingin tempat untuk bermalam, bukan untuk bercuti.
Begitu juga dengan restoren atau kedai makan. Susah mencari kedai makanan halal di pekan Songkhla. Ternampak satu dua gerai menjual nasi tetapi aku ingat mesti banyak yang lain. Jadi aku ingat jumpa yang lain nanti aku akan singgah untuk makan malam. Memang tiada lagi gerai muslim yang aku jumpa. Untuk mengisi perut kosong aku berhenti untuk minum air kepala disebuah kedai kecil yang diubahsuai. Terkejut aku bila membayar, sebiji kepala pandan berharga 13 baht. Ke ... peniaga silap. Kalau di Phuket sebiji kepala yang sama berharga 4 kali ganda iaitu 60 baht.
Pusing punya pusing aku sampai ke Samila Beach. Punyalah ramai orang hinggakan sesak disepanjang hampir 4 km pantai ini dengan kenderaan di parking dikedua dua belah jalan. Banyak juga kenderaan Malaysia kelihatan dan beberapa biji bas pelancongan Malaysia melalui jalan tersebut.
Nampak gaya setiap kali aku ke Songkhla, tidak dapat tidak mesti sampai ke tempat ini. Bukan apa, kat mana pun pergi akan berpatah balik ke tempat sama. Pekan Songkhla terletak seperti sebuah tanjung yang tirus, sebelah adalah laut Telok Siam manakala sebelah lagi adalah tasik. Teringat pada bulan Januari lalu ada 'ride around lake Songkhla'. Aku tidak menyertainya.
Disebelah pantai dimana ramai orang berkelah, lautnya tidak sesuai untuk mandi manda kerana ia agak dalam. Ia boleh dilihat keadaan warna air laut yang biru pekat menunjukkan kedalaman. Menakutkan. Satu perkara yang mengkagumkan aku ialah famili Thai yang santai, mereka membentang tikar dan meletakkan berbagai jenis makanan untuk keluarga mereka. Tidak perlu mandi manda. Mungkin anak anak boleh berlari lari ditepi pantai. Banyak gerai dibuka di seberang jalan untuk menjamu selera.
Oleh kerana perut sudah lapar dan memikirkan kalau tidak makan sekarang mungkin aku tidak akan dapat makan sebelah malam nanti. Aku singgah di kawasan yang terdapat kedai orang Melayu dan sebuah Masjid. Boleh bertutur bahasa Melayu. Mungkin orang Patani atau belah Golok. Pesan makanan kesukaan iaitu sup tulang dengan nasi. Itu pun harga boleh tahan iaitu 60 baht.
Aku bertanya dimana hotel low budget untuk bermalam. Tukang masak restoren berkata kena pergi kearah pekan. Tidak pasti pula arah mana dan aku tercari cari dengan berkayuh hampir 3 km. Balik ketempat yang aku lalu sebentar tadi. Bertanya pula kepada seorang yang hanya tahu bahasa Thai ... dia juga menunjukkan arah pekan. berapa banyak pekan da.. Apa nak jadi pun aku kena keliling pekan lagi.
Sudah dua kali aku melalui jalan ini, macam mana boleh tidak perasan sebuah hotel disebelah kiri. Terus masuk untuk bertanyakan kadar harga bilik untuk satu malam. Aku bersetuju bila diberitahu harga sebanyak 500 baht, bilik sahaja. Pulak tu, bila aku terangkan bahawa basikal aku tiada kunci dan tidak percaya jika ditinggalkan ditempat parking kereta, dia membenarkan aku membawa masuk basikal kedalam bilik. Lega sungguh. Tidur ditemani basikal malam ini.

Bagai yang aku jangkakan tiada banyak night life di pekan ini berbanding dengan Hatyai .... hanya ada beberapa pasar malam kecil yang tidak ramai pengunjung tidak ramai penjual. Setelah mandi dan membersihkan diri, aku terus tidur dan bangun awal.
Tidak ramai cyclist dijalanan. Apatah lagi disepanjang route 407 dari Hatyai. Hanya diwaktu petang kelihatan beberapa cyclist tempatan mengelilingi kawasan pantai Samila. Macam di Malaysia, mereka juga mengangkat tangan apabila berselisih.
Aku seronok juga kerana menjadi perhatian orang ramai. Di restoren yang singgah makan petang, beberapa pekerja restoren (kesemuanya perempuan) terkejut apabila mendapat tahu aku berkayuh dari Bukit Kayu Hitam. Ada yang mengangak aku mengambil masa sekurang kurangnya dua tiga hari untuk sampai. Layan saja le ....