Halaman

Selasa, 12 Mac 2013

Sama jauh ...

Walau hari bukan hujung minggu, terdapat beberapa rider berada dijalanan. Di Laguna Merbok sepangan 'mat saleh' sedang berkayuh menuju kearah selatan. Mungkin untuk ke Pulau Pinang sebelum meneruskan perjalan ke selatan, Kuala Lumpur dan Singapura. Yang menghairankan aku pagi masih awal. Adakah mereka bermalam di Alor Star dan belum lagi jam 08.00 mereka sudah berada di Sungai Petani. Atau mungkin mereka bermalam di Gurun. Ada ke Hotel di Gurun?
Aku cuba menyelami fikiran mereka. Apakah yang mereka fikirkan tentang keadaan jalan sedang mereka lalui. Apa yang mereka fikirkan tentang kawasan perkampungan dan pekan yang mereka lalui. Adakah mereka akan membandingkan dengan keadaan ditempat mereka? Entah dari bahagian mana didunia ini mereka datang. Atau tidak ada apa yang difikirkan cuma hanya menikmati pemandangan dikiri kanan jalan yang dilalui.
Pada masa ini iaitu bulan Mac hingga Mei, ramai pengayuh basikal dari luar negara akan memasuki negara kita. Mereka lari dari musim winter di negeri mereka. Sebentar tadi ditunjukkan dalam berita TV kawasan selatan England yang jarang menerima salji, menerima salji yang tebal hingga menyebabkan masalah dijalan dan lebuh raya.
Aku terkejut apabila seseorang memotong dari belakang dipersimpangan lampu isyarat dipenghujung jalan lencongan barat. Seorang penunggang muda yang sendirian seperti aku. Nampak bertenaga. Dia mengambil jalan ke arah Alor Setar. Dia memotong macam potong sayur je .... (mudah dan pantas). Aku anggarkan kelajuan rbnya dalam 30 ~ 35 km/j.
Aku yang selalunya memasuki jalan lencongan timur untuk membuat satu pusingan kayuhan mengambil keputusan untuk mengikuti rider muda tadi. Mungkin tidak pergi jauh dan akan berpatah balik apabila sampai ke Pekan Bedong. Ada temu janji dengan rakan, Azizan Md Isa  untuk membincangkan perkara penting berkenaan dengan PPK Unit 18 pada jam 11.00 pagi nanti. Kalau tidak mungkin aku akan meneruskan kayuhan ke Guar Cempedak dan pulang melalui Yan.
Apa yang kurang menyenangkan aku ialah sikap rider muda tadi. Selalunya apabila memotong seseorang, paling kurang aku akan memberi hormat dengan memandang dan menganggokkan kepala. Kalau aku yakin rider tersebut seorang Islam, aku akan memberi salam dan memohon untuk mendahului.  Jika nampak rider tersebut boleh dibuat kawan aku akan menegur dan berbual atau sekurang bertanya kayuh dari mana dan kemana. Atau paling lekeh pun mengangkat tangan sebelum belalu.
Anak muda tadi tidak lansung menunjukkan sebarang reaksi terhadap pengayuh lain. Apa dia ingat handal sangat ke, laju sangat ke? Peduli apa. Tidak hairan aku dengan basikal barunya yang mahal, dengan pakaian yang ketat dan sendat yang menjadi tempat iklan percuma, dengan kasut clipnya atau dengan keupayaan berkayuh laju. Cuma minta sedikit sopan dan hormat kepada seorang yang mempunyai minat dan hobi sama.
Bagai yang dirancang aku mengambil jalan ke Semeling dari Bedong untuk pulang. Apabila sampai dirumah aku melihat meter dan agak terkejut mendapati jarak laluan ini sama jauh dengan jarak melalui kedua dua jalan lencongan. 

Statistik :
    Mula ............... 7.55 pagi 
    Tamat ............. 9.15 pagi
    Jarak ............... 33 km
    Cuaca .............. Jerubu
    Laluan ............. Lencongan Barat - Sungai Lalang - Bedong - Semeling
    Odometer 2013 : 00954
      

Tiada ulasan:

Catat Ulasan