Halaman

Khamis, 23 Mei 2013

Ceramah Cegah NCD - pemakanan sihat

Lega ..... kerana program komuniti sihat anjuran Klinik Kesihatan Bakar Arang dan KRT Taman Intan dimana aku sebagai pengerusi berjaya dilaksanakan walau terdapat sedikit gangguan. Program diadakan  pada hari Khamis 23 Mei 2013 bermula pada jam 8.30 pagi di Dewan Seri Intan Taman Intan.




Program ini lebih kepada memberikan ceramah tentang pemakanan sihat kepada warga Taman Intan. Ceramah disampaikan oleh Pegawai Sains Pemakanan dari klinik kesihatan Bakar Arang.
Ceramah yang diberikan lebih tertumpu kepada kandungan dalam makanan dan minuman yang diambil tiap tiap hari. Kandungan lemak yang menyumbang kepada kolestrol, garam (sodium) dan gula. 
Sambutan yang diberikan amatlah menggalakkan kerana yang hadir sering mengemukakan soalan kepada penceramah. Banyak pertanyaan yang dikemukakan tentang pemakanan sihat.
Gangguan yang aku maksudkan ialah ceramah terpaksa diadakan dibahagian luar dewan. Kami tidak dibenarkan mengadakan program didalam dewan kerana ada program lain yang akan disebelah petangnya nanti. Semasa program ceramah kesihatan diadakan, pihak yang menganjurkan program itu membuat susunanatur meja dan kerusi.
Walau kami merayu tetapi tidak diendahkan dan dilayan. Ada kedengaran cakap mengatakan mereka tidak diberitahu tentang program kesihatan ini wal hal telah pun diberitahu secara verbal satu minggu lalu. Ceramah kesihatan ini akan hanya memakan masa lebih kurang satu jam dan masih banyak masa untuk menyusun atau menyediakan tempat tersebut untuk program 'kesyukuran dan meraikan kemenangan' pada PRU 13 yang baru lalu. Yang peliknya majlis kesyukuran itu diadakam bersama DUN Pantai Merdeka yang menang.  Taman Intan adalah dibawah DUN Bakar Arang dan dimenangi oleh pembangkang. 
Ceramah kesihatan yang dijalan dengan power point kurang jelas dilihat kerana berada diluar dewan. 
Aku mengucapkan terimah kepada Dr Shahid Perverz Ahmad, Pegawai Sains Pemakanan dan Medical Assistan En Jong Jut Applek kerana menganjurkan program ini.  Sebelum itu aku  jga memohon maaf keatas ketidakselesaan dan kegagalan menyediakan tempat yang sesuai untuk program tersebut.
              

Tiada ulasan:

Catat Ulasan