Halaman

Selasa, 28 Mei 2013

Derailer rosak lagi ...

Scott aku buat ragam lagi. Tiga puluh kilometer dari rumah tidak menunjukkan ada apa apa masalah. Ini kerana jarak tersebut tidak lansung perlu menukar gear. Beberapa pendakian landai menggunakan gear biasa sahaja.
Perasan bila aku membuat pendakian akhir bukit di Tanjung Jaga. Disinilah aku perlukan gear paling rendah tetapi bila aku shift kepada crank kecil ia enggan turun. Tiada apa berlaku. Gear tetap pada crank tengah. Tidak mahu turun ke piring paling kecil. Terpaksa mendaki bukit tersebut dengan crank tengah. Berat sikit rasanya untuk menghabiskan pendakian. Tetapi ok lah... berjaya sampai keatas.
Seminggu lalu aku membawa basikal untuk diperbaiki. Selepas menyembur dengan anti rust WD40, ia berfungsi ok. Basikal tersebut tidak digunakan sehinggalah pagi ini.
Bila aku ada kesempatan singgah semula dikedai basikal Soon Lee Taman Intan dan memberitahu masalah yang aku hadapi. Kali ini aku diberitahu kemungkinan derailer depan perlu ditukar. Ah tunggulah dulu.

Statistik : 
    Mula ............... 7.55 pagiek
    Tamat ............  10.55 pagi
    Jarak ............... 55 km
    Cuaca .............. Panas tapi nyaman
    Laluan ............. Semeling - Merbuk - Tanjung Jaga
   Odometer 2013 : 02127
          

Tiada ulasan:

Catat Ulasan