Halaman

Khamis, 20 Jun 2013

Jerubu datang lagi .....

Cuaca mendong pagi ni membuat hati berbelah bagi samada untuk melakukan aktiviti kayuhan atau tidak. Hendak keluar takut hujan turun, tidak keluar pula rasa rugi.  Langit dipenuhi tompok tompok awan hitam. Akhirnya aku membuat keputusan untuk keluar berkayuh. Apa ndak jadi jadi lah ... keperluaan jasmani perlu di penuki.
Sepanjang hari hingga ke  malam keadaan cuaca tidak berubah... baru terperasan. Negara kita sedang dilanda 'jerubu' seperti setiap pertengahan tahun.
Disebelah utara tidak lah berapa teruk. Bahagian selatan terutama Negeri Johor dan negara jiran Singapura mengalami jerubu paling teruk sejak 20 tahun lalu dengan catatan IPU melebihi 200. Jerubu berpunca dari pembakaran hutan di Sumatera dan asap ditiup angin monsoon barat daya ke negara kita. 
Bagai yang aku katakan, IPU di negeri Kedah masih dibawah paras 50. Ia tidak menjejaskan aktiviti kayuhan pagi ini. Diharapkan keadaan jerubu ini tidak berpanjangan dan akan hilang dalam masa terdekat. Susah juga dibuatnya jika inginr melakukan aktiviti kesihatan diluar rumah kerana asap jerubu akan menjejaskan kesihatan.
Petang kelmarin amu berkayuh ke tempat Ibrahim berniaga goreng pisang. Dua orang rakannya yang lain juga berada disana. Seorang selalu aku nampak menemani Ibrahim tetapi seorang lagi pertama kali aku lihat. Nampaknya mereka bertiga kawan karib.
Menurut Ibrahim kawan yang pertama kali aku nampak akan memulakan perniagaan 'frozen food' di Taman Delima, mengkin sebelum bulan puasa. Alhamdulillah dan syabas kerana berani menceburi diri dalam bidang perniagaan.
Mereka juga berbincang tentang kayuhan ke Hatyai pada sabtu 29 Jun 2013. Nampak semua persediaan sudah dibuat cuma beberapa perkara seperti jersey, sticker dan perkara kecil lain belum siap. Masih ada 10 hari lagi. Ibrahim seperti biasa setiap kali berjumpa aku akan mengajak ikut serta dan setiap kali juga aku akan memberi alasan yang hampir sama.
Tetapi hari ini setelah selesai kayuhan pagi, aku berfikir mungkin elok juga aku mengikuti kayuhan ke Hatyai tersebut. 

Statistik : 
    Mula ............... 7.55 pagi
    Tamat ............  10.00 pagi
    Jarak ............... 48 km
    Cuaca .............. Redup
    Laluan ............. Sungai Lalang - Bedong - Merbuk
   Odometer 2013 : 02471 
           

Tiada ulasan:

Catat Ulasan