Halaman

Isnin, 3 Jun 2013

Loji Air Sungai Ular Kulim

Terharu. Itulah perasaan sebaik aku memasuki perkarangan Loji Air Sungai Ular Kulim menaiki  roadbikes. Kebetulan hampir semua kekuatan pekerja loji shift pagi dan kakitangan lain berada dihadapan pejabat loji. Tidak ramai hanya lima orang termasuk yang membuat OT mencuci tangki enapan. Mereka menyambut kedatangan aku dengan perasaan yang seronok. Maklum memang agak lama aku tidak singgah disini. Rasanya kali terakhir lebih dua tahun lalu.
Gambar lama Loji Air Sungai Ular
Hari ini termakbul hasrat hati untuk menziarahi rakan rakan sekerja dahulu. Sudah dua tiga minggu aku merancang untuk kesini tetapi kerana kesuntukkan waktu dan keadaan cuaca yang kurang baik. Kalau aku kesini biasanya tidak memadai untuk tempoh singkat, sekurang kurangnya dua jam. Jadi jika berkayuh kesini aku kena bertolak awal dari rumah dan bersedia untuk pulang ketika matahari sedang memancar terik diatas kepala.
Aku mengikut jalan Pinang Tunggal ke Padang Serai. Ada tiga pilihan untuk sampai ke Kulim dan kemudian ke loji Sungai Ular mengikuti jalan Serdang - Bandar baru. Tidak pasti jalan mana yang dekat atau jauh. Pertama jalan dari Sungai Seluang melalui jalan Kulim Hi Tech. Penghujung jalan ini sebelum persimpangan UniKL dan Politeknik ada sedikit pendakian yang agak panjang. Jalan kedua melalui pekan Lunas. Rata tetapi sibuk dengan kenderaan terutama ditengah pekan. Akhirnya jalan yang biasa aku ikuti iaitu melalui kawasan perindustrian Kulim iaitu Kilang Lama (disebut sebagai Kelang Lama).
Aku mengambil jalan pilihan terakhir. Mungkin masa balik nanti aku akan cuba untuk mengikuti lain. Ini untuk mengelakkan rasa bosan melihat pemandangan yang sama. Bukanya aku peduli sangat atau nampak sangat apa yang ada dikiri kanan ketika kayuhan.
Seronok berbual bertukar tukar cerita, bertanya khabar, bertanya tentang keluarga terutama anak anak dan lain lain. Sempat juga aku memberi sedikit nasihat untuk menjaga kesihatan diri dengan melibatkan diri dalam aktiviti bersenam, berenang atau berbasikal. Hampir semua kenalan telah melebihi umur setengah abad. Inilah masa yang penting untuk menjaga kesihatan badan.
Aku berada disana hampir 1 jam 45 minit dan terpaksa meminta diri untuk pulang. Aku menganggarkan kayuhan pulang akan mengambil masa lebih dari masa kayuhan kesini kerana tenaga semakin berkurangan dan badan pun sudah mula letih. Apatah lagi matahari akan memancar terang mengantikan kelmarin yang hampir satu hari hunan turun.

Statistik : 
    Mula ............... 7.30 pagilam
    Tamat ............  12.30 pagi
    Jarak ............... 93 km
    Cuaca .............. Panas
    Laluan ............. Loji Air Sungai Ular, Kulim
   Odometer 2013 : 02298 
           

Tiada ulasan:

Catat Ulasan