Halaman

Selasa, 18 Jun 2013

Kayuhan 3 digit

Bila nak sampai kerumah ni .... sudah tidak tahan dengan panas dari pancaran terik matahari dan perut terasa berat dipenuhi air. Kalau dikira sudah lebih 5 jam aku berada dijalanan termasuk beberapa waktu kecederaan untuk mengalas perut dan menghilangkan dahaga. Ini kali pertama aku merasakan kayuhan 3 kilometer terakhir dari Gaint Sungai Petani ke Taman Intan terasakan kayuhan paling jauh dan lama.
Aku ingin memulakan kayuhan awal sedikit dari biasa tetapi bila difikirkan mungkin lebih selamat untuk   bertolak lewat memberikan laluan kepada kenderaan yang agak banyak di awal pagi. Ramai kawan kawan rider mengelak laluan dari Bandar Puteri Jaya ke arah Kuala Ketil kerana kerja pembesaran jalan kepada dua lorong. Aku mengambil risiko dan berharap kenderaan lain boleh berkongsi jalan dengan basikal aku. 
Mengikut mereka satu lagi sebab laluan tersebut tidak menjadi pilihan kepada pengayuh rb adalah kerana dipenuhi dengan batu batu halus yang dikatakan boleh menyebabkan kebocoran kepada tayar basikal terutama tayar kecil 23c yang digunakan untuk roadbikes. Tiada masalah kepada tayar besar yang dipasang pada mountain bikes. Tawakal sajalah kerana setakat ini aku telah beberapa kali melalui jalan ini tanpa sebarang tragedi.
Melepasi Pekan Kuala Ketil yang masih seperti orang baru bangun tidur. Kebanyakkan kedai masih ditutup tanpa apa apa aktiviti. Aku tidak tahu berapakah jarak dari pekan ini ke persimpangan Malau dan mula membuat nota bacaan meter 'cateyes'. Selang beberapa ratus meter kemudian aku melihat ada tanda jarak setiap 100 meter disamping penanda setiap kilometer.
Dari jauh macam OK je bukit nih ....

Pendakian pertama yang agak mencabar dapat dibuat tanpa sebarang masalah. Adakah ini disebabkan saiz tayar 700 atau 29 inci yang di pasang kelmarin? Bercadang untuk singgah di gerai makanan dipersimpangan untuk memulihkan tenaga tetapi kecewa kerana gerai tersebut hanya menjual nasi berlauk. Tiada roti canai, nasi lemak atau kuih muih. Ah .... mungkin ada gerai dihadapan sana.
Sangkaan aku meleset kerana walaupun banyak bangunan gerai didirikan disepanjang jalan Timur Barat, tiada satu pun yang menjalankan perniagaan. Banyak gerai yang ditinggalkan tanpa ada kesan aktiviti perniagaan dan yang lain hanya menjalankan perniagaan disebelah malam. Nasib baik ada beberapa gerai yang menjalankan perniagaan di kawasan perindustrian sebelum persimpangan Sungai Karangan. Hanya tinggal roti canai kosong dan sedikit kuih. Aku hanya memesan air kosong dengan roti canai kosong sebelum meneruskan perjalanan menuju ke Lunas.
Kesilapan besar yang dilakukan. Biasanya aku akan membelok di persimpangan Sungai Karangan atau di kawasan perindustrian di hadapam kilang Inokom untuk ke Padang Serai. Kali ini aku terus mengikuti laluan hingga ke persimpangan Kulim Hi Tech Park dan membelok melalui Sungai Seluang. Jalan melebihi 6 km ini tidak menyediakan laluan motorsikal. Aku merasakan bagaikan menyabung nyawa melalui kawasan ini. Apa tidaknya kebayakkan kenderaan dipandu laju, ada yang memotong ditempat double line dan terlalu hampir dengan basikal aku. Tidak mahu lagi dah ...
Terpaksa berhenti mencari air mineral sejuk di Pekan Padang Serai untuk menghilang dahaga dan menggantikan air dalam badan yang telah hilang melalui peluh. Berehat sambil menikmati aktiviti pekan kecil ini. Hanya satu jam lagi untuk sampai kerumah. Betul kata orang tua minum air terlalu banyak (500 ml) sekali gus akan meletihkan badan. Aku rasakan begitu susah untuk meneruskan kayuhan yang hanya tinggal 22 km sahaja lagi.
Rasanya esok aku terpaksa bercuti dari kayuhan untuk memulihkan badan. Walau apa pun aku merasa puas dapat menghabis lebih sedikit dari 100 kilometer hari ini.


Statistik : 
    Mula ............... 7.55 pagi
    Tamat ............  1.00 petang
    Jarak ............... 100 km
    Cuaca .............. Panas
    Laluan ............. Kuala Ketil - Persimpangan Malau - KBE - Padang Serai
   Odometer 2013 : 02423 
           

Tiada ulasan:

Catat Ulasan