Halaman

Isnin, 10 Jun 2013

Gunung Jerai

Memang sudah lama aku tidak berbasikal ke Puncak Kedah atau lebih dikenali sebagai Gunung Jerai. Pagi tadi aku ke Gunung Jerai bersama Dr. Shahid, MA Jung Jut dan Sister Suria dari Klinik Kesihatan Bakar Arang menaiki kereta.... Kami kesana untuk membuat persediaan dan persiapan untuk Konvensyen Panel Penasihat Peringkat Negeri Kedah yang akan diadakan pada esok Selasa 11 Jun 2013. 
Jalan ke puncak gunung amat lembab kerana hujan lebat kelmarin dan mungkin hujan akan turun sepanjang hari hari ini. Jalan dipenuhi oleh daun kayu, ranting kecil dan tanah yang dibawa oleh air hujan.
Ada pokok tumbang menghalang laluan. Mujur ada pekerja yang membuat senggaraan jalan memotong dan membuang pokok yang membuang pokok tersebut dan kami dapat meneruskan perjalanan ke puncak gunung jerai tanpa banyak masalah. 
Sepanjang hari hujan turun dan matahari tidak lansung muncul. Keadaan dikawasan resort seolah olah seperti di kawasan tinggi pergunungan di Genting atau Cameron Highland ketika hujan. Kawan kawan lain menyatakan keadaan seperti musim sejuk di Eropah. Aku tidak mahu untuk komen apa apa tentang itu. Aku berada disana selama lima tahun hampir 40 tahun lalu dan masih boleh membayangkan lagi keadaan pada musim sejuk. Suhu di gunung Jerai disekitar 16 darjah dengan hujan sepanjang hari, kadang kadang lebat dan kadang kadang renyai.
Salah seorang kakitangan klinik kesihatan dari Guar Cempedak menegur aku seperti sudah kenal lama. Dia menerangkan terbaca blog aku secara tidak sengaja dan selepas itu sering mengikuti blog yang aku tulis. Dia kagum dengan aktiviti yang aku lakukan. Dia juga melibatkan diri dalam aktiviti berbasikal tetapi tidaklah serius kerana kekangakan tugas dan masa. 
Bila selesai tugas pada sebelah petang kami terasa bahang panas apabila turun ke bawah untuk pulang. Esok bagaimana agaknya cuaca di gunung ini?
          

Tiada ulasan:

Catat Ulasan