Halaman

Isnin, 17 Jun 2013

Transformasi lengkap ..... mtb ke touring


Sudah membuat beberapa enquiry di beberapa kedai basikal disekitar Sungai Petani termasuk di Taman Intan, Taman Delima dan Taman Suraya. Rata rata mereka tidak mempunyai wheel set untuk road bikes. Teringat SK Juan menyatakan ada kedai basikal di Sungai Lalang yang ada menyimpan satu set. Katanya lagi, harga yang diletakkan amat berpatutan dan mungkin boleh ditawar sedikit.
Pagi ini aku tidak melakukan kayuhan. Satu kerana cuaca agak muram selepas hujan pada sebelah malam. Kedua kerana masih merasa letih kerana baru pulang dari Kuala Lumpur setelah berada disana sejak hari Khamis lalu. Ketiga kerana bertekad untuk mencari wheel set untuk dipasang pada mtb yang telah diubahsuai pada fork depan. Setelah menyelesaikan urusan ke Sungai Lalang untuk mencari kedai basikal yang dikatakan oleh SK Juan. 
Tidak sangka walaupun kerap melalui jalan utama menghala ke persimpangan Sungai Lalang aku tidak perasan kedai basikal ini. Kepunyaan orang kita dan agak banyak barang yang dijual disini berbanding dengan kedai basikal lain. Sebab utama ia tidak begitu kelihatan kerana ia agak jauh dari jalan utama dan dilindungi oleh pokok besar ditepi jalan. Kedai ini juga menjual barangan dan membaiki motorsikal.
Nasib menyebelahi aku kerana wheel set 700 masih ada, tetapi aku terpaksa pulang kerumah untuk mengambil basikal rb untuk dipasang. Aku sampai semula setengah jam kemudian dan memasang wheel set beserta dengan tayar sekali. Aku hanya mampu memasang tayar Vee Rubber buatan Thailand. Teringin juga untuk membeli brand Kenda tetapi harganya hampir RM150 sepasang. Nampak agak profesional juga dia membuat kerja. 
Kos kesemuanya termasuk upah ialah RM320.00. Wheel set berharga RM240.00
Petang tadi kebetulan SK Juan datanbg kerumah untuk berbual. Agak lama juga kami berbual tetapi aku tidak beritahu dia tentang basikal yang aku modified. Dia sendiri telah membuat satu biji touring bikes. Pada mulanya dia bercadang untuk menggunakan frame Nexus lamanya tetapi kemudian mengubah fikiran dan membeli frame baru. Dia hanya mengambil group set, disc brake dan hub dari basikal lama. Menurutnya dia menghabiskan hampir RM1k untuk membuat basikal touring bikes tersebut. 
Dia juga membeli rigid fork dari Kedai Basikal Soon Lee seperti yang aku beli tetapi membayar harga yang jauh lebih murah. Bezanya hampir RM50. Mungkin kerana dia banyak membeli barangan dan telah lama berlanggan dan boleh dikatakan menghabiskan masa lapangnya di kedai tersebut setiap hari. 
Selepas Juan pulang aku keluar untuk mencuba wheel set yang aku beli pagi tadi. Wau .... boleh tahan juga. Aku rasa amat berpuas hati dengan transformasi yang aku buat kepada mtb. Aku membuat sedikit pengubahsuaian kepada sistem brake. Tidak mahu menukar kepada Disc Brake seperti yang dilakukan oleh SK Juan dan Ah Sean. Apa yang dilakukan hanya membuat extension plate untuk membolehkan brake pad dinaikan mengikut saiz roda yang lebih besar. Dengan ini jika aku ingin mengembalikan kepada asal tidak menjadi masalah. Setakat ini brake tersebut berfungsi dengan baik.
Aku merancang untuk membuat beberapa kayuhan jauh sebelum bulan puasa bermula tidak lama lagi.

Statistik : 
    Mula ............... 6.00 petang
    Tamat ............  7.00 petang
    Jarak ............... 25 km
    Cuaca .............. Panas
    Laluan ............. Lencongan Barat
   Odometer 2013 : 02323 
           

Tiada ulasan:

Catat Ulasan