Halaman

Ahad, 16 Jun 2013

Majlis perkahwinan anak saudara ...

Sungguh terharu dan seronok melihat ramai saudara mara sebaik sahaja aku sampai di tempat letak kereta di dewan TUDM Subang. Macam berjanji sahaja kerana hampir enam atau tujuh  keluarga sebelah aku berada disana dan kami bersalam salaman serta berpeluk pelukan (yang mana dibolehkan sahaja termasuk dua emak saudara), ada yang nampak menitis air mata tanda kegembiraan.
Keluarga yang lain adalah yang sudah sampai lama dan telah menjamu selera. Mereka berkumpul dikhemah diluar dewan sambil berbual sementara menunggu yang lain sampai. Kebanyakkan datang dari kampung di Negeri Sembilan.
Rasanya aku sekeluarga sahaja yang jauh di utara, yang lain boleh sampai dalam masa dua jam sahaja. Manakala kami kena bermalam di Kuala Lumpur atau di Seremban. Sempat juga menziarah adik beradik dan ibu sebelah isteri di Pantai Seremban.
Melihat kehadiran saudara mara pada majlis perkahwinan anak adik bongsu kami, aku berfikir dalam hati. Kalau dalam masa terdekat nanti aku mengadakan majlis perkahwinan anak, adakah saudara mara mampu datang memandangkan jarak melebihi 500 km dan lebih enam jam menaiki kereta. Samasa memandu pulang ke utara pada sebelah petang setelah selesai majlis tersebut, anak aku mencadangkan untuk menyewa bas meengangkut semua saudara mara dari kampung di Negeri Sembilan ke majlis yang akan diadakan nanti.
Idea yang bagus tetapi akan melibatkan kos yang tinggi, paling kurang satu dua ribu ringgit. KIV dulu cadangan hingga tiba masanya nanti.


           

Tiada ulasan:

Catat Ulasan