Halaman

Jumaat, 21 Jun 2013

Kesenimbungan ...

Satu perkara yang tidak dapat dihindari dalam sesuatu projek ialah menentukan kesinambungan. Seronok ada blog untuk mencatatkan aktiviti harian supaya ia menjadi rekod yang boleh dibaca dan dinilai pada masa lapang atau pada masa yang agak jauh kehadapan nanti. Bagaikan 'time kapsul'. Blog juga membolehkan orang lain termasuk sahabat handai, kenalan baru dan sesiapa sahaja di planet ini yang berminat untuk membaca. Banyak yang boleh dipelajari dan boleh dicontohi. Banyak juga yang boleh dijadikan tauladan dan ada juga yang perlu dijadikan sempadan.
Masalah utama adalah kadang kala kehabisan idea. Menjadikan satu tekanan kepada penulis kecil kecilan bukan sepenuh masa memikirkan apakah tajuk dan isi sesuai yang akan dicatatkan pada setiap kayuhan. Ok ... tidak dinafikan banyak yang boleh dicatatkan tetapi oleh kerana kita tidak dilatih dalam seni penulisan atau komunikasi, topik atau rencana terlalu terhad. Banyak bergantung kepada kemahiran yang dipelajari sendiri dan pengalaman.
Seperfti kayuhan pagi ini melebihi 40 km, tidak ada apa yang hendak dicatatkan pada laluan yang kerap dilakukan. Apa yang ada telah dituliskan pada blog terdahulu. Hampir berputus asa untuk mencatatkan sesuatu. Mungkin hanya menyimpan rekod 'statistik' yang diletakkan pada akhir setiap catatan dibawah.
Sebaliknya kadang kala idea tentang datang secara tiba tiba atau spontan, dimasa dan tempat yang tidak dijangkakan. Bila ini berlaku, menjadi tanggungjawap pula untuk berusaha bersungguh sungguh untuk mengingati idea tersebut supaya tidak terlupa apabila sampai dirumah nanti. Tiada masa untuk memberhentikan basikal dan mencatatkan pada sehelai kertas, itu pun kalau kita ada membawa kertas atau buku kecil bersama pen atau pensil. Terlintas juga untuk menggunakan gadjet yang disertakan pada alat komunikasi terkini iaitu merakamkan pada recorder handphone!
Agaknya aku berjaya mencapai satu tahap dimana aku sering berjaya mengingati kebanyakkan kalau tidak keseluruhan tentang idea idea yang terfikir semasa membuat kayuhan. Kalau ada kesempatan aku akan mencatatkan dalam buku kecil apabila berhenti untuk menghilangkan penat lelah atau untuk sarapan. Menjadi kelaziman aku membawa kertas A4 yang dilipat menjadi buku nota kecil dan membawa pensil 'kontot' (dipinjam dari dialog pendekar Mustar mengajar jampi serapah berdamping dengan mambang kepada pelajar silat Ramli, Sudin dan Aziz dalam filem Pendekar Bujang lapuk).
Selalunya aku tidak terus mendapatkan komputer untuk mengemaskinikan blog sebaik sampai dirumah. Aku hanya akan membuka dan meng'update' blog basikal pada sebelah petang atau malam. Disini aku perlu mengingati apa yang akan aku taipkan.
Kebanyakkan idea datang semasa menaip. Idea yang datang semasa kayuhan hanya sebagai tajuk utama, isi kandungan lain akan datang semasa penulisan.
Well ... hari ini aku terselamat lagi kerana ada idea untuk catatan blog kayuhan pagi ini.

Statistik : 
    Mula ............... 8.00 pagi
    Tamat ............  9.40 pagi
    Jarak ............... 42 km
    Cuaca .............. Redup (jerubu)
    Laluan ............. Jalan Lencongan Timur (pergi-balik)
   Odometer 2013 : 02513 
            

Tiada ulasan:

Catat Ulasan