Halaman

Sabtu, 22 Jun 2013

Mana basikal fixie ?

Bukannya bagi salam atau tegur dengan budibahasa yang baik tetapi apa yang aku dengar ialah, "wah... pak cik dah tua pun boleh kayuh bukit ini". Ok memang aku dah tua tapi tidak payah cakap atau peringat la. Budak budak zaman ini tidak tahu lansung sopan santun bila menegur atau berbicara dengan orang tua.
Dari jauh aku nampak bayangan seseorang menolak basikal pada pendakian di taman rekreasi Tupah. Rasanya pendakian tidaklah berapa teruk, boleh saja kayuh dengan perlahan. Mungkin basikalnya rosak tetapi kalau rosak kenapa menolak kearah pendakian atau sepatutnya berhenti menanti bantuan. Bila aku sampai berhampiran dengan nya, hanyalah seorang remaja yang berusia tidak lebih dari 16 tahun tetapi sayang agak obes, BMI melebihi 30. Lebih berat dari aku. Patutlah menolak basikal sebab tidak larat untuk berkayuh.
Dihadapan dua orang lagi juga sedang menolak basikal tetapi yang  ini boleh dimaafkan kerana dua orang anak gadis yang masih kecil dengan basikal 20 inci biasa. Seorang rider wanita sedang menuruni bukit memberi kata kata peransang "jangan dok tonton basikal, kayuh".

Beberapa orang rider sedang berehat bersebelahan pintu masuk ke loji pembersihan air Tupah. Aku singgah dan bersalaman dengan mereka dan minta diri untuk meneruskan kayuhan bukit ketiga ke Muzium Arkeoloji Lembah Bujang. Tak kuasa nak bersembang, nanti ganggu masa kayuhan.
Ada lagi kenduri kahwin hari ini dan esok walaupun cuti sekolah sudah dua minggu berlalu. Isteri aku mengingatkan jangan berkayuh jauh dan pulang awal kerana ingin menyempurnakan hajat orang menjemput ke majlis kenduri mereka.
Dimana remaja remaja yang ramai ke Tupah setiap hujung minggu menggunakan basikal 'fixie'. Dua tiga kali aku ke sini tidak lagi nampak mereka. Selalunya Tupah memang menjadi favourite untuk fixie kerana pendakian tidak begitu tinggi dan mencabar, boleh dilepasi dengan basikal fixie.
Dijalan raya atau di taman perumahan juga sangat bekurangan fixie dikayuh. Rasanya penjualan fixie juga jauh berkurangan jika dibandingkan apabila ia mula muncul dua tiga tahun lalu. Murid murid sekolah masih ramai yang mengayuh fixie kesekolah cuma jarang melihat mereka mengayuh untuk tujuan aktiviti senaman dan kesihatan.
Kata pepatah, 'hangat hangat tahi ayam'.
Oh .. masa aku keluar tadi terserempak dengan Ibrahim bersama anaknya dalam perjalanan pulang dari kayuhan lencongan barat. Berhenti berbual sekejap. Dia telah meng'upgrade' basikal roadbikenya. Rasa tergoda juga dengan jenteranya tetapi rasanya aku tidak upaya untuk mengayuh basikal yang begitu canggih. Cukuplah dan memadailah dengan apa yang aku ada sekarang.

Statistik : 
    Mula ............... 8.00 pagi
    Tamat ............  10.30 pagi
    Jarak ............... 47 km
    Cuaca .............. Redup (jerubu)
    Laluan ............. Rekreasi Tupah - Muzium Arkeologi Bujang
   Odometer 2013 : 02560 
            

Tiada ulasan:

Catat Ulasan