Halaman

Isnin, 24 Jun 2013

Pak Ngah balik ....

Lepas subuh tadi secara tidak sengaja terlihat bulan purnama penuh apabila aku meninjau keadaan cuaca samada boleh membuat kayuhan atau tidak. Bulan yang akan menghilang sebentar lagi nampak jelas, kelihatan kemerahan berbanding warna biasa kekuningan. 
Tidak ada apa yang pelik sehingga aku membuka komputer menjengok kalau ada sesiapa yang hantar e-mail atau mesej dalam facebook. Menurut berita dalam Yahoo malam tadi bulan kelihatan paling terang dan paling besar untuk tahun ini. Bulan kelihatan 14% lebih besar dari biasa kerana ia berada pada jarak paling dekat dengan bumi.
Sayang dinegara kita tidak dapat menikmati keindahan bulan pada jarak dekat kerana masalah jerubu yang melanda sekarang ini. Beberapa negeri di sebelah selatan di istyiharkan darurat kerana indek pencemaran melebihi 400 dan ada tempat yang mengalami IPU melebihi 500.
Kalau aku melakukan aktiviti kayuhan pagi ini adakah kesihatan akan terjejas. Tanpa disedari dua tiga hari kebelakangan ini aku sering terbersin (sneeze), kerap dari biasa. Nasib baik ia tidak berpanjangan dan nasib baik juga tidak perlu ke klinik untuk rawatan atau mengambil ubat. Adakah ia bermungkinan disebabkan akibat asap jerubu yang aku sedut ketika kayuhan.
Semasa kayuhan pulang tadi, sempat singgah di stesyen KTM Gurun yang baru. Masih belum siap sepenuhnya. Dari jalan utama nampak gah dan cantik. Tidak upaya menahan diri untuk melihat dengan lebih dekat.
Penumpang KTM masih menggunakan stesyen sementara yang terletak dihujung sebelah kanan stesyen ini.



Pembinaan jalan baru di Kampung Sungai Tok Pawang juga hampir siap. Kenderaan masih tidak dibenarkan menggunakan jalan. Mungkin pihak kontraktor sedang membuat touching-up sebelum dibuka. Pembinaan jalan ini untuk meluruskan jalan asal yang agak merbahaya dan dikatogarikan sebagai kawasan banyak kemalangan.


Statistik : 
    Mula ............... 7.55 pagi
    Tamat ............  11.30 pagi
    Jarak ............... 74 km
    Cuaca .............. Panas (jerubu)
    Laluan ............. Gurun - Guar Cempedak
   Odometer 2013 : 02634 
            

Tiada ulasan:

Catat Ulasan