Halaman

Sabtu, 1 Jun 2013

Dua kali lencongan

Semalam semasa menghabiskan masa melayari facebook, tertarik dengan tulisan seorang rakan facebook tentang aktiviti berbasikal serta komen komen yang diberikan. 


Ingin membuat kayuhan jauh hari ini tetapi dibatalkan kerana faham faham sahajalah musim cuti sekolah pertengahan tahun. Kena hadir dua kenduri kahwin berhampiran dengan rumah. Walau apa pun aku fikirkan cara untuk pergi lebih 50 km di laluan jalan lencongan timur dan barat. Membuat pusing U dipenghujung lencongan timur dan meneruskan dilencongan barat sehingga ke persimpangan Titi Semeling dan membuat pusingan U sekali lagi.
Hampir dua jam berkayuh dan ingin mengisi perut di Restoren mamak di Taman Nilam Sari. Sebaik menuruni jambatan berhampiran Taman Pekan Baru seorang rider memotong dan menegur. ketika itu berkayuh agak santai. Bila menoleh aku perhatikan hebat juga rider dengan basikal rb Merida dan pakaian yang berpadanan. Aku menyaingi kayuhannya. Walaupun hanya 1km tetapi kayuhan tidak sehebat manapun. Bertepatan dengan tulisan dalam facebook yang aku sertakan diatas.
Dia membelok ke Taman Intan. Pernah ternampak sekali sekala.
Sedang termenung menunggu minuman dan chapati sampai, tiba terdengar bunyi enjin diudara. Aku duduk dibahagian tepi sekali jadi jelas kelihatan dua biji 'paraglider' sedang berlegar legar diudara saolah olah membuat peretunjukkan udara ... ala macam dekat LIMA diLangkawi tu. Siap dengan asap sekali. Mereka membuat dua pusingan.Aku asyik melihat tidak teringat untuk mencapai kamera yang sentiasa aku bawa bersama ketika membuat kayuhan. Hanya dapat snap dua keping sahaja kerena selepas itu mereka pergi ke tempat lain pula.




Bosan aku tunggu capati dan minuman yang aku pesan masih tidak dihantar lagi. Aku lihat pelanggan yang datang duduk 10 minit kemudian dari aku telah mendapat minuman. Datang pula seorang lagi pelayan bertanyakan samada aku sudah membuat pesanan ke belum. Aku memakai glove dan helmet aku dan terus berlalu. Ini kali kedua perkara ini berlaku disini. 
Tahu .. hari ini hujung minggu dan ramai pelanggan. Aku sabar untuk menunggu. Sekurang kurangnya dapat menghilangkan penat sebelum makan. Tetapi sabar hilang jika orang lain yang datang kemudian mendapat pesanan dan aku masih menunggu.  
Balik dan singgah di kedai runcit untuk membeli air 100 Plus dan roti cream. Tidak sampai 5 minit habis aku makan.

Statistik : 
    Mula ............... 7.50 pagilam
    Tamat ............  9.45 pagi
    Jarak ............... 53 km
    Cuaca .............. Panas tapi nyaman
    Laluan ............. Lencong Timur dan Barat
   Odometer 2013 : 02205
           

Tiada ulasan:

Catat Ulasan