Halaman

Jumaat, 24 Jun 2011

air sungai takdo la ae....

Walaupun sekarang bukan musim kemarau tetapi air sungai  di kawasan rekreasi Tupah yang mengalir lesu dan perlahan dengan kuantiti amat kurang. Hujan turun selang hari tetapi tidak begitu lebat. Air sungai sangat jernih menampakkan bongkah bongkah batu besar didalam sungai tersebut. Kelihatan anak anak ikan bermain main di celah batu.
Setakat jam 08.30 pagi tiada pengunjung atau orang berkelah di tebing sungai. Berbeza dengan keadaan biasa, pada waktu begini sudah ramai pengunjung bersama keluarga termasuk anak mengambil tempat yang dibawah kawasan pokok teduh. Beberapa biji kereta sedang menuju ke atas untuk mengambil air mineral percuma yang disediakan percuma di luar pagar Loji Air Tupah oleh pihak JBA Kedah (kini SADA).
Bekalan air mineral ini diambil dari sedalam 300 meter ke dalam tanah. Ia di 'boring' di kawasan atas bukit di hulu loji pembersihan air. Kalau tidak silap, air dari dalam tanah tersebut tidak perlu dipam tetapi air keluar sendiri melalui konsep 'artesian well - air yang mengalir di dalam tanah pada tekanan tinggi (pressurised) akan naik kepermukaan'.
Pada peringkat awal cadangan adalah untuk mengkomersialkan iaitu membotolkan air dan dijual. Mungkin kerana kuantiti air yang boleh menjadikan projek tersebut viable (menguntungkan) tidak mencukupi ianya tidak menjadi kenyataan. Namun langkah pihak JBA ketika itu menjadikan projek amal iaitu bekalan air mineral percuma kepada orang ramai adalah murni.
Air ini jernih dan bersih, tidak dicemari dan tidak mengandungi bahan kimia. Air tidak perlu ditapis sebelum digunakan. Boleh diminum terus. Ia mengandungi banyak mineral yang baik kepada kesihatan. Ini menjadi sebab utama orang ramai datang mengambil bekalan walaupun terpaksa menggunakan kereta kerana jarak yang agak jauh dari kediaman. Dengan kereta orang ramai boleh memuatkan banyak tong air dan jika mahi boleh membawa sekurang kurangnya 200 leter air, cukup untuk dijadikan air minuman dan air memasak untuk beberapa hari.
Sebelum sampai kepenghujung jalan kelihatan beberapa pasangan berjogging dan sedang berjalan turun. Mungkin mereka pelajar dari IPTA atau IPTS berhampiran atau penduduk kawasan perumahan yang terletak selepas persimpangan jalan Merbok - Semeling. UiTM Merbok terletak lebih kurang 1km dari simpang ini manakala AIMST Universiti terletak 3 km di jalan Semeling - Bedong.
Aku tidak berhenti apabila sampai di penghujung jalan tetapi terus berpatah turun. Dalam perjalanan turun aku melihat tidak kurang dari 10 orang rider sedang menuju ke tempat yang baharu aku sampai tadi.

Destinasi seterusnya ialah pendakian bukit menuju ke muzium Arkeologi Lembah Bujang. Bukan hendak tunjuk kuat ke ... ape ke ... tetapi aku ingin menguji basikal 'Scott' yang baru diperbaiki kelmarin. Spockets lama telah rosak dan longgar. Ianya jenis lama menggunakan screw thread dan agak susah mendapatkan gantian yang sesuai, jadi terpaksa ditukar kepada yang terkini. Ini bermakna aku kena tukar shifter, hub depan dan belakang, rantai dan wheel's spokes. Aku hanya menukar cassete spockets lapan speed.  Untuk kegunaan aku ianya menukupi, aku tidak perlukan sembilan atau sepuluh speed.
Aku tidak sempat sampai kemuzium. Lebih kurang 100 meter terakhir aku bertembung dengan kawan baik SK Juan yang sedang menuruni bukit. Kami berhenti untuk bersembang dan kemudian turun untuk menjamu selera di gerai kebiasaan kami di Merbok.

Statistik
   Mula ................ 7.25 pagi
   Tamat .............. 9.50 pagi
   Jarak ............... 48 km
   Cuaca ......... .... cerah
   Laluan ............. Semeling - Tupah - Muzium Arkeologi 
    

Tiada ulasan:

Catat Ulasan