Halaman

Selasa, 7 Jun 2011

Tak de duit tukar ......

Semalam sebelum tidur otak aku berkerja keras memikirkan jalan dan arah mana kayuhan esok hari. Macam macam yang difikirkan dan berbagai alasan yang dibayangkan untuk tidak mengikut laluan yang selalu dan biasa aku ikuti. Antara sebab ialah terlalu kerap, jauh atau dekat, tidak berbukit, terlalu mendatar dan sebagainya. Akhirnya aku mengambil keputusan untuk ke arah selatan iaitu Butterworth. Pergi balik lebih dari 70km.
Sebaik saja melintasi sempadan Kedah ke Pulau Pinang di Jambatan Merdeka, ada sekatan jalan oleh polis. Tidak kisah lah kerana menaiki basikal. Biasanya anggota polis yang bertugas akan sekurang-kurangnya tersenyum atau menegur atau mengucapkan salam. 
Dua hari lepas semasa dalam perjalanan pergi ke rumah kenduri bersama isteri dan dua anak, aku melalui satu sekatan polis di kawasan Perindustrian Bakar Arang Sungai Petani. Aku sempat mengenakan tali pinggang keledar sebelum sampai ke lokasi roadblocks. Tidak apa yang perlu dirisaukan kerana semua OK.
Sebaik sahaja melintasi sekatan tersebut salah seorang anggota polis menyuruh aku berhenti dan menyuruh parking di tepi jalan. Dia memberitahu bahawa roadtax (cukai jalan) sudah expires. Bertarikh 27 April 2011. Bermakna sudah 1 bulan 08 hari telah tamat tempoh.
Berderau darah dibuatnya. Betul tidak perasan yang cukai jalan telah tamat tempoh. Aku ingatkan cukai jalan kereta yang aku pandu akan tamat pada hujung bulan Oktober seperti pada setiap tahun. Tetapi kali terakhir aku memperbaharui cukai jalan JPJ hanya memberi selama 6 bulan dan tamat pada bulan April kerana ada dua saman (blacklist) yang tidak dibayar.
Body language betul betul memainkan peranan. Reaksi dan riak muka yang aku tunjukkan kepada anggota polis tersebut menyelamatkan keadaan. Alasan yang aku berikan adalah yang aku terlupa untuk memasang cukai jalan yang baru kerana kesibukkan dan kerana aku ada dua lagi kereta lain yang membuatkan aku jadi konfius.
"Awak disaman kerana tidak mempamirkan cukai jalan" kata anggota polis tersebut. Aku diam sahaja, tidak mahu berkata apa apa. Aku akan menerima apa saja tindakan atau hukuman. Memang silap aku sendiri. "Ini hendak pergi kenduri ke?" sambung polis tersebut. Aku anggukkan kepala sahaja dan agak terkejut apabila dia menyuruh aku pergi. Dia menasihatkan supaya aku lebih beringat dimasa akan datang. Aku ucapkan terima kasih dan meneruskan perjalanan ke rumah kenduri tanpa cukai jalan yang sah. Aku pilih jalan lain ketika pulang, tidak mahu bertemu sekali lagi dengan sekatan jalanraya tadi.
Sebagai warga negara yang patuh pada undang-undang, aku ke JPJ Sungai Petani keesokkan hari untuk membaharui cukai jalan. Cukai jalan gagal diperbaharui kerana insuran asal tidak mencukupi enam bulan dan diarahkan supaya menambah insuran. Terpaksa pula ke pejabat insuran dan menambah bilangan hari hingga mencukupi tarikh untuk enam bulan. Pertama kali aku mengalami keadaan begini.
Setelah berehat hampir satu jam setelah tamat kayuhan sebentar tadi, aku bergegas ke JPJ Sungai Petani dan sampai pada 12.05 tengah hari. Aku mengambil nombor giliran dan terkejut besar apabila mendapat nombor 1423 sedangkan nombor yang sedang mendapat layanan ialah 1301. Aku rasa aku akan berada disini hingga pukul 3.00 petang nanti. Aku duduk disebelah seorang Cina yang telah berusia dan mula bersembang pasal pelanggan yang ramai. Dia mengeluarkan kertas nombor giliran 1387 dari poketnya dan memberi pada aku. Ini nombor asalnya dan dia mendapat nombor yang lebih awal dari rakan yang tidak mahu menunggu. Bermakna giliran aku dipendekkan hampir 36 orang.
Apabila nombor giliran aku dipanggil hanya satu kaunter yang dibuka. Kaunter lain ditutup kerana waktu makan tengah hari. Aku membayar jumlah cukai jalan tersebut dan sepatutnya mendapat baki sebanyak RM30.40 tetapi diberitahu tiada wang kecil. Aku hanya menerima RM30.00 sahaja dan disuruh menunggu sehingga ada tukaran wang kecil RM0.40. Aku terus balik tanpa menunggu baki wang tersebut tanpa berkata apa-apa dan tanpa mengucapkan terima kasih.
Ini tidak seharusnya berlaku. Ok betul.... adalah notis menyuruh pelanggan menyediakan wang secukupnya. Pejabat yang menerima wang bayaran sepatutnya menyediakan wang kecil dan wang siling secukupnya. Lebih lagi kaunter JPJ, TNB, TM, Air dan sebagainya. Tiada alasan sebaliknya. Pihak pengurusan atau pihak bertanggung jawap perlu memberi perhatian kepada perkara kecil begini untuk melancarkan lagi servis dan mengutamakan kepuasan pelanggan.

Statistik
   Mula ............... 7.30 pagi
   Tamat .............. 11.00 pagi
   Jarak ................ 77 km
   Cuaca .............. Cerah
   Laluan ............. Tikam Batu - Kepala Batas - Bagan Ajam - BORR
   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan