Halaman

Sabtu, 4 Jun 2011

Hari ini lebih baik ....... Kuala Ketil

Hari ini lebih baik dari semalam dan esok lebih baik dari hari ini...... begitulah ungkapan yang sering kita dengar dari pakar-pakar motivasi dan para penceramah tidak kiralah penceramah agama, politik, sumber manusia serta lain  lain. Ia adalah konsep KAIZEN iaitu cara pengurusan syarikat Jepun yang kini diadaptasi kedalam kehidupan harian kita. Ia satu pemikiran positif yang amat berguna.
Aku begitu teruja dan enthusiast untuk meneruskan kayuhan hari ini. Sememangnya aku ingin pergi jauh dan lama tetapi macam dok kata lah... banyak jemputan kahwin hari ini dan esok. Walau bagaimana pun aku bercadang untuk pergi lebih jauh berbanding kayuhan hari sebelum. Aku menghala ke timur untuk ke Kuala Ketil. Kalau ikut aku ingin teruskan sehingga ke simpang Malau dan kemudian berpatah melalui Jalan Gerik - Butterworth.
Aku berpuas hati untuk sampai di Pekan Kuala Ketil dan sempat bersiar-siar keliling pekan. Tiada apa yang ada disebelah pagi. Kebanyakkan kedai masih lagi ditutup dan belum memulakan perniagaan. Yang sibuk adalah kedai dan gerai makanan.
Hari ini ada pasar minggu tetapi masih awal. Sebahagian peniaga baru sampai, sedang mendirikan khemah dan sibuk menyusun barang perniagaan. Pasar minggu (week market) adalah satu kemestiaan dimerata tempat sekarang ini. Setiap pekan ada hari hari tertentu yang menjadi pasar minggu.  Di taman taman perumahan yang kuas, ada juga pasar minggu diadakan. Boleh dikatakan setiap hari ada saja tempat atau lokasi yang mengadakan pasar minggu.
Pasar minggu memberi peluang kepada peniaga kecil kecil mencari rezeki. Pada yuran yang amat rendah dikenakan oleh pihak PBT biasanya untuk membersihkan sampah sarap selepas berakhirnya pasar tersebut.
Dimana mana pasar malam pun barangan jualan adalah sama sahaja. Semua keperluan harian dari sayur, ikan, ayam, daging hinggalah kepada pakaian, pekakasan, hardware (terhad), kuih, makanan, minuman, buah buahan dan banyak lagi.
Masa yang paling sibuk adalah sebelah pagi pada hujung minggu dan ketika baru lepas gaji. Itu masalahnya apabila membeli belah di pasar minggu, kebanyakkan pelanggan membeli lebih apa yang diperlukan. Sering dilihat jari jemari dipenuhi dengan beg plastik.
Sesuatu yang perlu diambil perhatian tenatang harga. Kita sering mengambil mudah tentang harga barangan yang dijual. Kalau pasar malam atau pasar minggu mesti murah ..... ah biar betul. Berhati hati. Kadang kala barangan yang dijual tidak bermutu atau barangan yang rosak. Timbang? Cuba cuba lah fikir sendiri.
Aku tidak berhenti dimana mana dan terus berpatah untuk pulang ke Sungai Petani. Sempat aku menelifon orang rumah untuk membeli nasi lemak kegemaran dari gerai tidak jauh dari rumah kami.

Statistik :
   Mula ................  7.30 pagi
   Tamat ..............  9.30 pagi
   Jarak ................ 51km
   Cuaca ............... OK Sebab masih pagi
   Laluan .............. Lecongan Timur - Kuala Ketil

Tiada ulasan:

Catat Ulasan