Halaman

Ahad, 5 Jun 2011

Tupah

Tidak hairan aku kerana tidak menerima SMS untuk kayuhan pada weekend minggu ini. Aku pun tidak mengharapkan ada jemputan untuk berkayuh kerana pastinya hujung minggu ini amat sibuk memenuhi hajat jiran, sahabat dan kenalan untuk ke majlis kenduri.
Tidak pasti samada itu sesuatu yang bagus atau sebaliknya. Sudah tiga minggu aku tidak ikut serta kayuhan anjuran mereka. Mungkin itu sebabnya meraka tidak lagi mempelawa kali ini dan mungkin dimasa masa akan datang. Pastinya mereka ada membuat kayuhan pagi Ahad ini tetapi tidak tahu arah mana. 
Kalau aku dijemput untuk ikut serta pun, pasti tidak dapat memenuhi jemputan tersebut. Kebiasaannya mereka akan berkayuh paling kurang jarak 100km. Aku tidak boleh ikut serta kerana hari ini ada empat jemputan kenduri kahwin.
Walau tidak ikut serta, aku tetap berkayuh sendirian atau solo untuk mengekalkan kesinambungan berbasikal dan meneruskan terapi kesihatan yang aku mulakan tiga pagi yang lalu. Aku hadkan jarak kayuhan pagi ini.
Seperti yang selalu aku nyatakan didalam blog ini, aku lebih seronok kayuh bersendirian. Berbasikal adalah satu satunya sukan, hobi atau aktiviti yang boleh dilakukan secara perseorangan. Aku lebih selesa dan seronok berkayuh seorang diri. Tiada tekanan, tidak perlu menunggu sesiapa, boleh bermula atau berhenti bila sahaja, tiada kereneh rakan rakan dan pelbagai lagi. 
Tiada masalah pada pendakian ke penghujung jalan Taman Rekreasi Tupah, bahkan lebih seronok dan lebih cepat dari biasa. Tahu tahu sudah sampai. Terdapat seorang rider yang baru sampai dan nampak dalam keletihan sehingga begitu sukar ia mencari tempat sesuai meletakkan basikal. Sebaik sahaja meletak basikal dia terus duduk dan meneguk air yang dibawanya. Dari wajahnya dia kehabisan tenaga. Umurnya tidak jauh bezanya dari aku, mungkin lebih muda. Berseorangan sahaja. Aku menegur serta memberi salam dan tanpa turun dari basikal aku membuat pusingan untuk meneruskan kayuhan.
Ditapak perkelahan ada tiga orang berbangsa Cina sedang mengadakan sessi bergambar.... mungkin untuk majalah atau terbitan. Model, seorang amoi yang cun, berpakaian baju dan skirt putih pendek dan memakai sayap (wings) dibelakang. Siap bawa tangga 8 kaki tinggi untuk mendapatkan shot yang menarik berlatar belakang sungai dan hutan rimba. Kamera DSLR pun ada dua tig biji dengan tripod sekali.
Aku berkayuh kearah pekan Merbok. Pada awalnya aku ingin membuat pendakian di Muzium Arkeologi seperti selalu. Terpaksa dibatalkan kerana masalah pada cassette gear belakang masih belum diperbaiki sepenuhnya.
Di gerai roti canai kegemaran aku melihat dipenuhi dengan pelanggan. Selain dari roti canai, banyak kueh mueh, nasi lemak dan mee dijual. Kueh disini lebih enak dari tempat lain. Mungkin kerana dibuat oleh orang kampung yang pakar dalam membuat kueh. Kuih yang dijual semua dihantar oleh orang kampung.
Aku tidak singgah kerana masih awal dan mungkin akan singgah minum sebelum sampai dirumah.

Statistik :
   Mula ................  7.30 pagi
   Tamat ..............  9.15 pagi
   Jarak ................ 45km
   Cuaca ............... Panas
   Laluan .............. Lecongan Barat - Semeling - Tupah - Merbok

Tiada ulasan:

Catat Ulasan