Halaman

Jumaat, 3 Jun 2011

therapi kayuhan ..

Sejak dua menjak kebelakangan ini rasa malas dan letih semasa bangun pagi. Pula, selalu terlajak tidur dan bangun agak lewat hingga hampir jam 7.00 pagi. Kalau dahulu bila lajak 6.00 pagi, isteri selalu berleter dan menggerakkan tetapi mungkin dia tahu aku perlukan lebih rehat dia tidak menggerakkan aku bangun melainkan jika terlajak melebihi 7.00 pagi.
Bukan lah teruk sangat tetapi rasa otot otot kaki sengal dan bagai tidak upaya untuk membuat kerja atau membuat senaman. Isteri aku seperri biasa membebel mengatakan aku salah makan atau badan terlalu letih kerana membuat kerja kerja seperti membersihkan kawasan rumah atau menjaga beberapa pokok tanaman di sekeliling rumah, kurang vitamin lah dan berbagai lagi sebab yang diberikan.
Isteri aku menegah aku dari membuat kayuhan dan menyuruh aku duduk sahaja dirumah dan berehat. Katanya apabila sudah hilang letih sebelah petang atau esok boleh lah berbasikal.
Perangai aku semakin ditegah semakin pula aku hendak buat. Alasan yang aku berikan mungkin kerana aku tidak membuat senaman menyebabkan otot rasa letih dan badan tidak bermaya. Pulak lagi, aku baru sahaja membeli sepasang seluar baru untuk berbasikal. Inilah masa untuk memakainya.
Keluar rumah agak lewat dan aku menggunakan mtb. Niat aku untuk menghilangkan rasa letih dan sengal otot. Ini yang dimaksudkan rawatan therapi kayuhan..... Sudah terbukti banyak penyakit yang boleh disembuhkan dengan melakukan kayuhan termasuk penyakit parkinson, sakit neurology dan pelbagai komlikasi lain. Pesakit menggunakan basikal statik dan diawasi oleh para pelatih professional.
Aku bercadang untuk berkayuh hanya lebih kurang satu jam. Isteri aku ingin menziarah jenazah seorang wanita kenalannya tidak jauh dari rumah kami. Tambahan pula hari Jumaat.
Tengah seronok melayan fikiran dan menumpukan tenaga membuat kayuhan aku ternampak seekor anjing berada di tepi jalan. Tanpa syak apa-apa aku terus berkayuh dan terkejut apabila anjing tersebut mengejar dan menyalak aku. Walaupun telah banyak kali melalui jalan ini, ini kali pertama perkara sebegini berlaku. Tidak sedikit pun aku merasa takut atau terkejut dan anjing tersebut 'give up' selepas mengejar untuk lebih 10 meters. Dari perhatian aku anjing betina yang mengejar aku mungkin melindungi anak anaknya yang sedang bersembunyi didalam semak semak ditepi jalan.
Berbeza dengan pengalaman dimana basikal aku dikejar oleh seekor kera jantan yang agak besar. Lokasi peristiwa tersebut hanya satu kilometer kehadapan dari lokasi aku dikejar anjing sebentar tadi. Ketika melalui kawasan tersebut terdapat sekumpulan kera sedang mencari makan ditepi jalan mengeledah bungkusan plastik sampah yang bertaburan di tepi jalan. Tabiat orang kita, membuang sampah merata rata. Seekor kera jantan yang dua kali ganda besar dari kera lain duduk di atas tiang penghadang jalan. Sebaik basikal aku mendekati kumpulan yang sedang berkenduri, kera jantan tersebut terjun dari tempat ia bertenggong dan mengejar kearah aku. Dia membuka mulut dengan luas menunjukkan dua taring yang tajam dengan suara yang amat garang. Aku terkejut dan mengelabah. Berderau darah dan menjadi panik. Aku berkayuh ketengah untuk keseberang jalan. Nasib baik tiada kereta dibelakang.
Sejak peristiwa tersebut aku berhati hari ketika melalui kawasan tersebut. Bukan aku seorang yang kena, cyler lain juga mengalami peristiwa sama sehinggakan kawan baik SK Juan mengelak dari melalui kawasan tersebut. Jika perlu dia akan berkayuh dari arah bertentangan. Terlintas dikepala mengapa kera atau berok tersebut berkelakuan demikian.
Apabila sampai balik kerumah aku berasa badan ringan dan rasa lemah yang di alami sebelum kayuhan hilang. Esok aku akan berkayuh lagi untuk meneruskan terapi menyihatkan badan tetapi terpaksa dipendekkan kerana mendapat lima jemputan 'walimatul urus'.

Statistik :
   Mula ................ 8.00 pagi
   Tamat ..............  9.20 pagi
   Jarak ................ 33km
   Cuaca ............... panas
   Laluan .............. Lecongan Timur - Lencongan Barat

Tiada ulasan:

Catat Ulasan