Halaman

Ahad, 12 Jun 2011

melawat kawasan ...

Dua hari aku merancang untuk membuat kayuhan ke Kulim pada Ahad 12 Jun. Bercadang untuk melalui Pinang Tunggal, Ekor Kucing, Padang Serai, Kulim Hi Tech dan Sungai Ular. Berhajat untuk singgah menziarah kawan kawan di Loji Pembersihan Air Sungai Ular. Hampir lebih tiga tahun aku tidak kesana.
Aku bangun awal sebagai persiapan, malangnya bila aku keluar rumah pada jam 07.00 pagi, langit kelihatan gelap diliputi awan hitam. Walaupun hati aku kuat hujan tidak akan turun, aku menuggu lebih setengah jam diluar rumah. 
Sambil menunggu samada hujan akan turun atau tidak, aku memeriksa pokok cabai burung (cabai melaka atau cili padi) yang aku tanam di kawasan lapang tepi rumah. Tanam untuk kegunaan sendiri sahaja. Cabai burung ni sangat mahal harganya. Kalau dibeli dipasar biasa, RM1.00 hanya dapat 10 biji sahaja.  Kalau kira berat, harganya hampir RM25.00 sekilo. Ini di Sungai Petani, tidak tahulah ditempat lain. 
Sambil aku membersihkan bekas tanaman dari rumput rumput kecil dan memeriksa daun dan buah cabai tersebut, kedengaran dentuman bunyi petir menandakan hujan telah turun. Tetapi bukan di tempat aku. Aku batalkan sahaja rancangan kayuhan pagi ini. Pula ada beberapa perkara yang perlu aku buat termasuk menjelaskan bil, membeli insuran Jeep 4x4 dan memperbaharui cukai jalan.
Hujan tidak turun seperti dijangkakan. Petang tadi pun cuaca seperti sebelah pagi juga, langit di selubungi awan hitam. Aku tidak peduli aku mengeluarkan basikal dan menuju kearah bandar Sungai Petani. Sebaik memasuki jalan utama kelihatan kesesakkan kenderaan,
Dikawasan tempat letak kereta di hadapan menara jam ada pameran atau expo oleh karangkraf dan akbhar Sinar Harian. Tidak ramai pengunjung di sana. Aku hanya berhenti tidak lebih dari satu minit dan meninjau dari luar sahaja. Tidak ada apa yang istimewa
Dipenghujung Jalan Ibrahim, lalu lintas di kawal oleh anggota polis. Disini kesesakkan sering berlaku terlebih lagi menjelang tamat persekolahan sessi petang. Kesesakan diburukkan lagi oleh penutupan jalan utama di hadapan balai polis cawangan traffik kerana pembinaan jambatan baru untuk projek landasan berkembar KTM.
Aku menuju ke pusat komersial Taman Ria, bukan untuk membeli apa barang, cuma melihat lihat jika ada yang istimewa. Banyak kedai yang tutup kerana hari Ahad. Tidak banyak perubahan, bau busuk dari pasar semakin kuat berbanding dahulu. Bau busuk ditambah lagi oleh bau longkang dari kawasan pasar yang tidak di senggara.
Kawasan yang dipenuhi orang disini ialah kedai 'tikam ekor'. Pertaruhan akan berakhir sebentar lagi iaitu jam 6.00 petang dan ramai orang berpusus pusu membeli nomber pertaruhan. Aku nampak ada lima kedai judi di jalan tersebut.
Dari Taman Ria aku menyeberangi jalan untuk ke Lagenda Height.Di sini adalah pusaat komersial baru untuk bandar Sungai Petani dan menempatkan banyak kedai kedai yang 'up-market' termasuk restoren ala Bangsar. Aku berhenti disebuah kedai menjual kamera untuk window shopping.


Dapat juga mencapai hampir 18 km untuk kayuhan petang ini. Hujan tidak jadi turun juga.
  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan