Halaman

Sabtu, 28 Januari 2012

kayuh tak jadi .....

Aku selalu rasa bersalah kalau dua tiga hari berturut turut tidak membuat kayuhan atau senaman. Bukan itu sahaja jika tiada aktivit, aku tiada modal untuk entry blog ini. Rasa tidak seronok atau tidak selesa kalau tidak menulis blog untuk beberapa hari.
Petang kelmarin aku mengemaskan luar rumah, membersihkan daun-daun kering dan membuang sampah yang ditinggalkan oleh orang yang datang menziarahi jiran pada perayaan Tahun Baru Cina. Aku menyumpah nyumpah kepada mereka yang tidak bertanggungjawap, dengan tiada rasa bersalah membuang tin tin dan botol minuman. Bukan setakat itu mereka juga membuang tisu tisu, bekas makanan, pembungkus gula gual dan ada kala lampin bayi pun dibuang dibahu jalan di depan rumah. 
Sambil itu aku berangan angan kemana hendak berkayuh pagi esoknya. Rasanya aku hendak mengikuti jalan NI Sungai Petani - Alor Setar. Sudah agak lama tidak mengikuti jalan tersebut walaupun dua minggu lepas aku mengikuti jalan dari Guar Cempedak - Sungai Petani.
Sebenarnya sejak kayuhan terakhir pada hari Khamis lalu badan aku terasa lemah dan agak letih. Aku rasa tidak begitu berminat untuk membuat kayuhan. Bila membuka pintu rumah kelihatan cuaca mendong dan angin bertiup kencang. Lega kerana tidak perlu membuat kayuhan pagi ini.
Aku cuba mencari jawapan kenapa badan tidak begitu sihat sejak pulang dari Seremban sempena cuti panjang Tahun Baru Cina. Oh agaknya aku makan banyak sangat buah durian, manggis dan pulasan. Kebetulan musim buah buahan di kampung sekarang ini.
Pada mesyuarat panel penasihat klinik kesihatan pada awal bulan Januari, ada dibincangkan masalah kesihatan masyarakat Malaysia masakini. Masalah utama adalah diabetik. Mesyuarat diberitahu oleh doktor bahawa kebanyakkan buah-buahan yang terdapat di Malaysia mempunyai kandungan gula yang amat tinggi berbanding dengan buah buahan import. Kesemua buah buahan seperti rambutan, langsat, dokong, ciku, nangka, cempedak dan lain lain terlalu manis dan ia boleh menyebabkan penyakit diabetik.
Kebanyakkan dari kita tidak dapat menahan nafsu apabila berdepan dengan buah buahan tempatan. Kalau jumpa durian tidak akan puas dengan hanya merasa dua tiga ulas, selalunya kita hanya akan berhenti makan apabila angin keluar dari mulut ... cendawa. Sering aku dengar kawan atau sahabat yang dimasukkan ke hospital kerana makan terlalu banyak durian.
     

Tiada ulasan:

Catat Ulasan