Halaman

Ahad, 29 Januari 2012

Tukar haluan

Terpaksa mengubah rancangan untuk ke Tanjung Dawai kerana tiupan angin kencang. Cuaca yang redup dan sejuk memangnya menyeronokkan untuk kayuhan melalui kawasan bendang dan tepi laut, tetapi terpaksa dikorbankan untuk kali ini kerana kayuhan menjadi berat dan pelahan kerana melawan arah tiupan angin timur.
Dari jauh kelihatan banyak kereta berhenti dihadapan Hospital Sultan Abdul Halim, mesti kemalangan teruk. Nasib baik kemalangan dihadapan hospital jadi senanglah orang yang terlibat mendapat rawatan. Kelihatan ramai pasukan beruniform menggunakan bendera merah mengarahkan lalulintas untuk memperlahankan kereta dan mengikut laluan yang diarahkan. 
Sebaik sampai dipintu masuk ke hospital tidak kelihatan satu kenderaan pun di tempat parking dan banyak khemah didirikan. Oh ... bukan eksiden. Mungkin ada VVIP yang datang untuk membuat program dihospital tersebut. Macam mana orang ramai tidak tahu. Banyak bendera lambang Negeri Kedah digantung pada tiang lampu ditengah jalan. Baru kelihatan papan tanda dan banner mengatakan bahawa Diraja sempena Hari Keputeraan Sultan Kedah akan membuat lawatan rasmi ke hospital sebentar lagi. Sultan Kedah sendiri tidak datang tetapi Tuanku Toh Puan Bendahara yang akan melawat hospital tersebut.
Kesihan juga pesakit dan pelawat terpaksa meletakkan kereta jauh untuk pergi mendapatkan rawatan dihospital. Ada yang terpaksa meletakkan kenderaan lebih satu kilometer di bahu jalan ke komplek mahkamah. Bagi yang mendapatkan rawatan pesakit luar atau untuk mendapatkan ubat itdak menjadi masalah tetapi kalau yang sakit teruk bagaimana hendak pergi ke kawasan kecemasan.
Betul kata kawan aku. Jalan lencongan timur dari hospital ke persimpangan jalan Kuala Ketil telah diturap dengan baik dan elok menjadikan kayuhan begitu lancar. Jarak jalan yang telah dibaikpulih hampir 8 km. Beza jalan lencongan barat dan lencongan timur ialah kelebaran. Jalan lencongan barat disediakan ruang untuk laluan motor tetapi tidak di jalan lencongan timur. Walaupun jalan sudah diturap dan selesa tetapi pengayuh basikal seperti aku terpaksa berebut ruang dengan kenderaan lain. Kadang kala ada kereta yang memotong terlalu hampir menyebabkan degupan jantung terhenti sebentar kerana terkejut.
Apabila melintasi titi (jambatan) Sungai Kong Kedah di Pantai Perai aku melihat kereta seorang kawan dihadapan bunglonya berharga RM200K (tanah sendiri) yang behampir 90% siap tetapi masih belum dihuni. Sudah lama tidak berjumpa dengannya kerana dia seolah olah menghilangkan diri. Kawan rapatnya mengatakan dia sering bersikap dan berkelakuan begitu ketika menghadapai sebarang masalah. Menyepi diri dan tidak mahu berjumpa dengan dan yang paling dikesali tidak mahu menjawab panggilan telipon. Adakah dia tidak tahu jika berkongsi masalah dengan rakan dan sahabat karib akan dapat mengurangkan beban yang ditanggung.
Sempat berbual dengannya hampir satu jam dan mendengar apa masalah yang dihadapi. Sebagai seorang kontraktor dia menyatakan kesusahan mendapatkan kerja dengan keadaan sekarang. Dia amat kekurangan modal untuk menampung kos perbelanjaan pengajiaan anak anak serta perbelanjaan harian. Masalah ini bukan terpencil tetapi kebanyakkan kontraktor dimana mana pun menghadapi masalah sama.
Tersentak dari konsentrasi apabila terdengar seseorang 'kelui' (memanggil) menyuruh aku singgah minum disalah sebuah kedai makan di Kampung Pinang Tunggal. Aku menoleh dan melihat salah seorang rakan yang pernah bekerja bersama aku dahulu. Dia singgah di kampung untuk menziarahi orang tuanya. Persahabatan kami kira baik dan aku sering berjumpa dengannya, kadang kala aku pergi ke gerai kasutnya yang terletak di Taman Pengkalan Lebai Man, tidak jauh dari hospital swasta Metro.
Dia tidak sabar menyampaikan berita gembira kepada aku. Pada suku ketiga tahun lalu kontrak dia dengan syarikat kami bekerja dahulu telah menamatkan kontraknya tanpa sebarang pampasan. Dia telah bekerja sejak tahun 1991. Setelah mendapat pandangan dan nasihat dari rakan rakan termasuk aku sendiri, dia telah membuat aduan ke pejabat buruh. Hari ini dia dipanggil oleh pejabat buruh untuk menandatangani surat dan mengambil cheque pampasan dari wakil syarikat.
Dia belanja aku satu pinggan nasi ayam kerana tolong beri nasihat. Macam tahu tahu sahaja, pada masa itu perut sudah meracau kerana lapar. Aku tidak berhenti minum sejak memulakan kayuhan pagi. Aku menasihatkan dia untuk membelanjakan wang tersebut dengan bijak. Aku juga menyuruh dia menghebahkan perkara ini kepada rakan rakan lain yang telah ditamatkan kontrak sebelum ini tanpa dibayar sebarang pampasan.

Statistik
   Mula ............. 8.10 pagi
   Tamat ........... 11.00 pagi
   Jarak ............. 51 km
   Cuaca ........... Redup, berangin
   Laluan .......... Lencongan Barat - Jalan Kuala ketil - Sidam Kiri - Pinang Tunggal
   Odometer 2012 : 00525
     

Tiada ulasan:

Catat Ulasan