Halaman

Isnin, 16 Januari 2012

Masalah Sosial Remaja

Tiada masalah untuk sampai ke kawasan kolam air Bukit Taman Kempas walaupun pendakian terakhir agak menegak. Kelihatan sebuah lori dan pekerja sedang mengemaskan barang dan menutup pintu pagar kolam tersebut. Mereka agak terkejut dengan kehadiran aku disitu menaiki basikal dan mengatakan bahawa pengawal tempat itu keluar untuk membeli makanan. Mereka sedang melakukan kerja pemasangan menara komunikasi, menambahkan bilangan yang sedia ada di atas bukit tersebut. Apabila aku membuat pertanyaan menara tersebut kepunyaan P1 Wimax.
Dalam perjalan pulang aku melihat seorang remaja duduk bersendirian diatas motor skuter di tempat yang agak sunyi. Remaja tersebut berumur tidak lebih dari 14 atau 15 tahun. Dia sedang menikmati sebatang rokok dan dengan gaya sendiri memegang, menghisap dan menghembuskan asap rokok. Dia tidak langsung terganggu atau cuba menyorokkan apa yang sedang dibuat dengan kehadiran aku. 
"Anak kau tu Sin?". Teringat aku pada sebuah iklan TV belasan tahun lalu. Aku berasa kesihan kepada remaja tersebut kerana dalam usia begitu muda sudah terjebak dengan rokok. Adakah ibu bapanya tahu, besar kemungkinan tidak. Selalunya remaja pada peringkat umur begitu menghisap rokok apabila bersama rakan rakan lain. Tetapi yang ini berseorangan diri. Sudah ketagih sangat lah agaknya.
Sebelum memasuki lorong rumah, aku melihat ramai orang berkumpul ditepi Jalan Intan. Mesti ada kemalangan berlaku disana dan aku mengayuh basikal kearah tersebut. Aku melihat dua remaja terbaring ditepi jalan dan terdapat banyak serpihan badan motorsikal diatas jalan. Kemudian aku melihat seorang lagi didalam kereta, remaja ini kelihatan luka teruk dan banyak kesan darah di muka dan baju.
Kebanyakkan yang berhenti menyaksikan kemalangan tersebut adalah remaja remaja yang kebanyakkan sebaya dengan mereka yang kemalangan tersebut. Mungkin mereka mengenali satu sama lain.
Menurut seorang anggota PGA yang berada disana, dia menunggu kedatangan ambulan untuk membawa pesakit ke hospital. Difahamkan dua remaja yang terbaring ditepi jalan mengalami patah tulang. Aku mendengar orang ramai bercerita bagaimana kejadian berlaku. Sebuah motor yang membelok ke kiri dilanggar oleh motorsikal lain yang dipandu laju.
Dalam hal  ini siapa yang memasuki jalan siapa tidak penting. Ketiga tiga remaja yang terlibat dengan kemalangan tersebut tidak sepatutnya menunggang motorsikal. Mereka dibawah umur dan pasti tiada lesen memandu.
Pada setiap petang terdapat puluhan anak anak remaja belasan tahun berada di jalan jalan raya dalam taman, menunggang motorsikal seperti jalan tersebut tiada pengguna atau kenderaan lain. Mereka menunggang dalam kumpulan besar, mundar mandir tanpa sebarang haluan atau tempat yang dituju. Keselamatan mereka dan penumpang tidak di hiraukan dan sering memandu laju. Lebih kuat bunyi enjin motorsikal mereka, lebih seronok lagi.
Pelik, kemalangan sebentar tadi tidak langsung memberi sebarang keinsafan atau kesedaran kepada kumpulan remaja remaja tersebut. Apabila mereka beredar, mereka kembali dengan aksi dan lagak bermotorsikal. 
Ini lah masalah remaja masakini. Yang kita selalu nampak ialah dua perkara yang diatas, merokok dan merempit. Hakikatnya lebih banyak masalah yang tersembunyi atau tidak kelihatan. Antaranya ponteng sekolah, mencuri, ragut, ketagihan arak. menghidu gam, lari dari rumah, seksual, mengandung dan bermacam macam lagi.
Dimanakah silapnya dan siapakah yang bertanggung jawap?

Statisti
   Mula ............. 5.40 petang
   Tamat ........... 6.30 petang
   Cuaca ........... Panas
   Laluan .......... Bukit Taman Kempas
   Odometer 2012 : 00313

Tiada ulasan:

Catat Ulasan