Halaman

Khamis, 26 Januari 2012

Merbau Pulas

SK Juan datang kerumah lewat petang kelmarin hampir masuk waktu maghrib. Mesti ada hal. Menurutnya dalam perjalanan balik dari makan malam. Dia menghadapi masalah mencari tempat makan pada musim perayaan ini. Kebanyakkan restoren cina masih lagi ditutup dan jika ada yang berniaga, dipenuhi dengan pelanggan. Terpaksa beratur dan menunggu masa lama. Pula harga makanan yang dijual lebih mahal dari hari biasa.
Cara paling senang ialah pergi ke restoren nasi kandar yang tidak pernah tutup walau apa keadaan. Juan mengatakan sudah jemu makanan mamak kerana tiga empat hari makan di restoren mamak. Ini lah nasib bujang tua.
Dia mengajak aku berkayuh dan tepat jam 8.00 pagi dia sudah berada dihadapan rumah. Tiada rancangan untuk ke destinasi tertentu, kayuh dahulu dan tentukan arah tuju kemudian. Ikut sedap hati. Kami mengikuti jalan Pinang Tunggal untuk ke Kuala Ketil melalui Pekan Padang Serai. Jalan dari Pekan Sungai Seluang hingga ke Kuala Ketil berbukit bukit (tidak kurang dari 8 pendakian kecil). Ia amat menyeronokkan.
SK Juan tetiba berhenti di hadapan tapak pembinaan universiti KUIN di Kuala Ketil. Dia terpegun melihat pemandangan disebelah jalan dan menyuruh aku berhenti. Terdapat kolam air yang dikeliling pokok kelapa sawit yang sudah tinggi. Kawasan pokok kelapa sawit tersebut dipenuhi dengan rumput yang dijaga rapi seperti padang. Juan bertanya bangunan apa yang sedang dibina. Bila aku mengatakan ialah adalah Kampus KUIN dengan spontan dia menyatakan suasana seperti inilah yang boleh merangsang minda untuk belajar.
Banyak kedai makan yang masih ditutup sempena perayaan Tahun Baru Cina. Sekolah masih belum dibuka manakala kedai kepunyaan orang cina masih bercuti.

Statistik
   Mula .............. 8.00 pagi
   Tamat ............ 11.30 pagi
   Jarak .............. 69 km
   Cuaca ............. Nyaman
   Laluan ............ Pinang Tunggal - Padang Serai - Merbau Pulas - Kuala Ketil
   Odometer 2012 : 00474
    

Tiada ulasan:

Catat Ulasan