Halaman

Isnin, 30 Januari 2012

basikal vs kancil

Aku cuba merongkai kemalangan yang berlaku terhadap persediaan pelumba basikal kebangsaan yang menjalani latihan kelmarin. Simpati penuh dan ucapan takziah kepada mereka yang terlibat dalam kemalangan tersebut. 


Inilah yang selama ini menjadi igauan dan mimpi ngeri apabila membuat kayuhan dijalan raya lebih lagi jika pada waktu puncak dimana terdapat banyak kereta dijalan. Ngeri kerana kadangkala mereka sengaja buat tidak nampak ada pengguna lain yang mempunyai hak untuk berada dijalan raya. Mereka seolah olah berkata ... 'kau orang tidak bayar roadtax, ketepi.... aku nak lalu'. Ramai pemandu yang terlalu hampir dengan penunggang basikal hingga terasa kuasa tarikan udara kenderaan mereka.
Ada juga pemandu yang terlalu berhati hati dengan membunyikan hon berkali kali walaupun basikal dikayuh dibahagian lorong yang betul. Apabila berlaku tragedi kemalangan sebegini siapakah yang harus dipersalahkan. Kedua dua pihak akan menuding jari antara satu dengan yang lain.
Pendapat aku bahawa sikap dan kelakuan pemandu Malaysia sudah terlalu sukar untuk diubah. Tidak kira dia pemandu lelaki atau perempuan, pemandu baru atau sudah berpuluh tahun, tidak mengira usia, bangsa, pegawai kerajaan atau orang biasa, kaya atau miskin, ustaz ke, tuan haji ke, dibandar atau dikota, motorsikal atau kereta atau kenderaan awam semuanya sama sahaja. Bila berada dijalan raya memegang steering atau handle motor, orang lain kena ketepi. Ketika itu merekalah yang paling hendak cepat, yang paling cekap memandu, yang paling laju.
Kadar kemalangan jalanraya dinegara kita adalah salah satu yang paling tinggi didunia. Lihat sahaja statistik kematian pada op sikap pada perayaan tahun baru cina. Memanglah orang Malaysia suka mencipta nama dan bebangga apabila mencapai tahap tertinggi atau dapat memecahkan apa rekod atau menjadi juara tetapi rekod seperti kemalangan sepatutnya tidak perlu dimasukkan.
Sebaliknya kita yang mengayuh basikal juga ada yang bersikap dan berlagak seolah olah mempunyai hak sama seperti kenderaan berenjin. Mereka kadang kala kayuh bersaingan dan ada pula yang berbual seolah oleh tiada kenderaan lain. Ok... ramai yang memasang lampu merah dibelakang yang berkelip kelip tetapi ia tidak memadai kerana agak sukar dilihat pada waktu siang.
Perangai pengayuh basikal juga berubah apabila berkumpulan. Lebih lebih lagi kalau ada program kayuhan. Adanya pihak beruniform mengawal dan mengarahkan lalu lintas dan marshall membuatkan mereka berasa lebih gah dan sombong. Kenderaan lain mesti memberi laluan kepada mereka.
Satu perkara yang mesti diambil berat oleh pengayuh basikal adalah kegagalan pemandu kenderaan berenjin mengagak kelajuaan basikal kita. Apa mereka ingat speed basikal kita sama dengan speed Pakistan jual karpet ke? Kadang kala mereka memotong untuk membelok di simpang membuatkan kita terpaksa membuat brek emergency. Ada pula yang keluar simpang tidak berhenti atau tidak memperlahankan kenderaan dan menyebabkan basikal terpaksa mengelakkan mereka dengan memasuki tengah jalan.
Hah ... macam macam perkara yang kalau hendak dicatatkan disini akan mengambil ruang panjang. Aku bersyukur kerana setakat hampir 9 tahun melibatkan diri dalam aktiviti berbasikal ini tiada lagi mengalami kemalangan dengan kenderaan lain. Mohon pada Tuhan semoga dijauhkan dari malapetaka sedemikian.

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan