Halaman

Ahad, 1 Januari 2012

Selamat Datang Tahun 2012

Sebentar tadi aku mengintai keadaan diluar dari celah tingkap rumah dan melihat masih gelap gulita. Wah ... lambat terang sekarang ni, mungkin sebab sekarang ni matahari berada jauh di selatan dan kawasan hemisfera utara mengalami musim sejuk. Aku ingin membuat kayuhan pagi ini sempena hari Ahad dan cuti tahun baru kerana pasti ramai cyclist akan berada dijalan jalan raya, di kawasan Rekreasi Tupah dan Gunung Jerai.
Betapa kecewanya kerana apabila keluar rumah pada jam 7.30 pagi melihat keseluruhan langit di kawasan Sungai Petani diselubungi awan gelap, mungkin hujan akan turun sebentar lagi. Angin timur juga bertiup kencang kerana pokok pokok terutama rumpun buloh yang aku tanam dalam kawasan rumah terlentok lentok ditiup angin. Suhu sejuk diluar. Berundur masuk ke rumah semula. Kansel kayuhan. Jika keadaan cerah sebentar nanti mungkin akan keluar kayuh juga. 
Apakah keadaan langit kelam diselubungi awan hitam tebal pada pagi hari pertama tahun baru 2012 ini menjadi petanda kepada hari hari yang mendatang. Apakah negara kita akan menyaksikan detik detik kemalapan dari segi politik dengan adanya PRU 13, kegelapan dari segi ekonomi, dari segi perundangan (kes liwat akan diputuskan satu minggu lagi), kes kes rasuah, penyalahgunaan kuasa dan pelbagai lagi.
Seperti tahun tahun lalu, aku tiada mempunyai azam khas menyambut kedatangan tahun 2012, kerana aku berazam pada bila bila hari yang perlu. Bukankah hari pertama tahun baru sama dengan hari hari sebelum nya atau hari haari yang akan datang.
Azam aku setiap hari adalah untuk menjadi sihat walafiat selalu kerana jika kita sihat barulah boleh mencapai segala yang diimpikan.
Aku akan terus berbasikal dan melakukan aktiviti yang akan mendatangkan manafaat kepada kesihatan diri. Selain senaman penjagaan pemakanan adalah penting. Kedua ini penting.
Aku sempat meninjau pencapaian aktiviti berbasikal disepanjang tahun yang baru ditinggalkan. Aku mengucapkan tahniah kepada diri sendiri kerana dapat mengekalkan ritma aktiviti ini disepanjang tahun. Aku dapat mengekalkan purata sekurang kurang membuat tiga atau empat kayuhan setiap minggu kecuali pada bulan puasa atau berada diluar kawasan (out of town). Bagi aku, sekurang kurangnya jarak 30 km dan mengambil masa lebih dari 1 jam, baru boleh dikira sebagai kayuhan.
Tahun 2011 juga aku menambah kelainan dengan menggunakan roadbike sebagai alternatif kepada mountain bike yang telah aku gunakan sejak tahun 2004. Bukan hendak laju tetapi mencari dan menukar nukar selera supaya tidak jemu berkayuh. Aku juga tidak sebarang jamboree atau kayuhan lasak kerana fikirkan umur aku agak tidak berapa sesuai untuk aktiviti sedemikian. Kayuhan amal membantu anak seorang pengiat basikal pada pertengahan tahun lepas yang paling hampir dengan aktiviti kayuhan beramai ramai.
Aku juga amat berbangga kerana mencapai dan memecahkan beberapa rekod persendirian disepanjang tahun lalu. Aku secara berseorangan berkayuh ke Betong Thailand dan mendaki ke Torowong Piyamit di Selatan Thailand. Membuat kayuhan tanpa henti ke puncak Gunung Jerai dan yang paling membanggakan mengayuh melalui tiga negeri dalam satu hari iaitu Kedah, Perak dan Pulau Pinang. Kayuhan paling jauh melebihi 150 km dan masa paling lama ialah 7 jam.
Satu perkara lagi yang membanggakan diri ialah blog persendirian yang aku catatkan kegiatan berbasikal. Hit mencapai hampir 7,000 pada tahun 2011 berbanding dengan kurang dari 1,000 pada tahun sebelumnya. Mampukah aku bertahan untuk tahun tahun akan datang atau mungkin aku akan terhenti diseparuh jalan.




Kepada semua riders/cyclist diluar sana .......

SELAMAT MENYAMBUT TAHUN BARU 2012


Tiada ulasan:

Catat Ulasan