Halaman

Isnin, 2 Januari 2012

Kampung Selamat

Tidak sangka sebaik melepasi persimpangan pasaraya Gaint menghala ke Butterworth, SK Juan datang dari arah belakang dan menegur. Pada mulanya aku bercadang untuk berkayuh di bypass iaitu jalan lencongan sejauh 30 km tetapi kehadiran SK Juan yang mengajak berkayuh ke Kapala Batas Pulau Pinang. Aku menurut sahaja kerana dua sebab. Pertama sudah agak lama tidak berkayuh dengan Juan dan kayuhan berteman boleh menghilangkan bosan.
SK Juan baru sahaja pulang dari menziarahi anak dan cucu di Melbourne Australia. Dia kesana pada 16 hd Disember dan pulang pada 29 hb Disember 2011. Manakala aku pula melancong ke negara jiran Thailand selama sepuluh hari dan pulang pada 26hb Disember 2011. Sejak dia pulang aku tidak berkesempatan bertemu dengan dia walaupun aku ada nampak dia dikedai basikal Taman Intan.
Sepanjang kayuhan dia banyak bercerita tentang masa dia di Australia. Menurutnya dia tidak banyak buat kayuhan disana kerana sibuk dengan anak dan cucu.
Ceritanya disambung lagi semasa breakfast kat restoren nasi kandar di Pekan Kepala Batas. Aku dengar sahaja. Aku ingin juga berkongsi dengannya tentang lawatan 10 hari aku ke negara jiran Thailand, tetapi aku diamkan sahaja kerana dia tidak memberi peluang langsung.
Selesai sarapan dia kemudian dia mengajak aku berkayuh balik ke Sungai Petani mengikut jalan Tasik Gelugor dan Kampung Selamat. Katanya dia tidak pernah melalui jalan tersebut dari arah Kepala Batas. Aku suka sahaja.
Aku risau dengan cara kayuhan nya kerana dia suka berada di tengah jalan. Ya .... kereta akan memperlahan keneraan dan akan hanya memotong bila tiada kereta dihadapan, tetapi kenapa begitu. Tidak jadi masalah jika berkayuh dibahagian tepi agar tidak menganggu kenderaan lain.
Jambatan lintasan kereta api di tengah pekan Tasik Gelugor hampir 80% siap. Jambatan tersebut agak tinggi dan akan menjadi satu cabaran untuk para pengayuh basikal. Tidak akan mendatangkan banyak masalah kepada mtb atau rb riders tetapi bagaimana pula dengan orang yang menggunakan basikal biasa termasuk warga Pakistan penjual karpet. Sering kita lihat mereka membawa sarat muatan diatas basikal.
Banyak lagi tempat seperti itu sedang dalam pembinaan. Seronok juga agaknya untuk mengayuh melalui jambatan jambatan tersebut apabila siap kelak.
Pasar pagi di Kampung Selamat hampir selesai apabila kami melalui kawasan terebut. Walau tidak ramai peniaga tetapi cukup untuk penduduk sekitar. Aku mendengar sedikit cerita tentang kewujudan kampung tersebut dari SK Juan. Ia adalah kampung baru yang diwujudkan oleh pihak pemerintah ketika itu untuk mengumpulkan kaum cina supaya tinggal dalam satu kawasan untuk tujuan keselamatan. Pihak British memberi tanah secukupnya untuk tapak rumah dan bercucuk tanam. Kini mereka yang berpindah ke kampung kampung baru amat beruntung.

Statistik
   Mula ................ 8.00 pagi
   Tamat .............. 11.15 pagi
   Jarak ............... 63 km
   Cuaca .............. Redup
   Laluan ............. Kepala Batas - Bertam - Tasek Gelugor - Kampung Selamat
                               - Pinang Tunggal
   Odometer 2012 :  00063
      

Tiada ulasan:

Catat Ulasan