Halaman

Selasa, 31 Januari 2012

2 pusingan .....

Hendak berkayuh jauh tetapi enggan untuk ikut jalan jauh ... apa entah. Cara paling mudah untuk menyelesaikan masalah ini ialah dengan membuat dua pusing lencongan barat dan timur di Sungai Petani. Sejak petang aku membuat rancangan dan sebelum tidur aku seolah 'berniat' untuk menyempurnakan cadangan tersebut.
Cakap pasal tidur .... walaupun masuk tidur awal tetapi dikejutkan pada jam 11.30 malam oleh dentuman mercun dan bunyi syrikkkk bunga api. Ianya berterusan hingga hampir jam 1.00 pagi. Kaum Cina menyambut malam yang ke 9 tahun baru dan malam tadi mereka sembahyang kepada salah satu tuhan mereka dengan membakar colok dan membakar bunga api.
Sebenarnya ia satu idea yang amat praltikal. Kenapa perlu berkayuh jauh sehingga ke Baling atau Sik untuk pergi hingga 100 km atau lebih kalau sememangnya untuk menyihatkan badan. Sama juga kalau kita berkayuh tiga atau empat pusingan pada jalan yang sama dan masih dapat pergi jarak yang sama. Jalan yang aku ikut hari ini mempunyai jarak 32 km satu pusingan, jadi kalau membuat empat pusingan akan dapat 128 km.
Kelebihan? banyak juga kalau difikirkan. Jika menghadapi sebarang masalah kita tidak jauh dari rumah. Jika ada kerosakkan kita boleh menolak basikal ke kedai basikal berhampiran. Kalau kerosakkan teruk sangat, telipon sahaja rakan atau ahli keluarga, tanpa mengambil masa lama mereka akan sampai. Jika tidak larat atau merasa letih ... well dengan pantas boleh pulang ke rumah. Kelebihan yang paling ketara ialah, semasa mengelilingi jalan tidak terasa begitu jauh.
Kayuhan ini boleh  dilakukan seorang diri.
Kekurangan? cemuih atau jemu melihat sceneri atau pemandangan yang sama. Berapa ramai yang menikmati pemandangan dikiri atau kanan jalan semasa berkayuh? Kebanyakkan hanya untuk sampai kedestinasi yang dituju tanpa mempedulikan apa yang ada disepanjang jalan.
Jadi hari ini aku membuat dua pusingan dengan pusingan kedua mengikuti arah bertentangan. Lain kali aku akan membuat tiga dan empat pusingan yang boleh menyamai kayuhan pergi balik Sungai Petani - Baling atau Sungai Petani - Sik atau Sungai Petani - Alor Setar.

Statistik
   Mula ............. 8.10 pagi
   Tamat ........... 11.15 pagi
   Jarak ............. 63 km
   Cuaca ........... Redup
   Laluan .......... Lencongan Timur - Lencongan Barat - Lencongan Barat -
                            Lencongan Timur
  Odometer 2012 : 00588
   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan