Halaman

Khamis, 1 Mac 2012

Butterworth

Pada awal aku jangkakan hujan akan turun sebelah pagi, tetapi jiran depan rumah sudah membawa basikal keluar amat yakin akan panas sebentar lagi. Bila aku bertanya hendak berkayuh kemana, dia berkata hanya untuk membeli makanan pagi di pasar pagi Taman Intan. Secara berseloroh aku mengajaknya untuk ke Butterworth. Dia gelak besar dan berharap dapat melakukan.
Memang tidak merancang untuk berkayuh kesana, tetapi kerana aku sudah buka mulut bagus juga rancangan tersebut. Kayuhan minggu lepas ke arah Butterworth hanya setakat Penaga sahaja. Telah agak lama tidak melalui 'Butterworth Outer Ring Road'.
Kayuhan lebih bertenaga dan lebih laju dari biasa. Mungkinkah ini kerana selepas kayuhan ke Jeniang tiga hari lepas. Jalan Sungai Petani - Butterworth lebih landai atau mendatar berbanding jalan Jeniang. Berjaya sampai dalam tempuh 75 minit. Terus terang aku nyatakan, aku mengelat (tipu) sedikit kerana aku tidak berhenti dikebanyakkan persimpangan lampu isyarat. Bahaya. Tetapi calculated risk.
Dari BORR aku memintas ke terminal feri. Tidak teringat bila kali terakhir aku kesini. Semua keadaan sudah berubah. Terdapat terminal pengangkutan sementara didirikan untuk menempat stesyen bas, laluan ke feri dan ke stesyen KTM. Dahulunya ada bangunan yang menempatkan sebuah supermarket dan gerai makanan. Sudah begitu lama bangunan tersebut diruntuhkan akibat terbakar tetapi mengambil begitu lama untuk didirikan semula.
Singgah untuk mengisi perut disebuah kedai makanan mamak. Perut agak lapar kerana malam tadi tidak makan nasi. Enak juga nasi lemak daun pisang yang dijual. Tambah telur rebus sebiji.
Berhajat juga untuk singgah di pasar 'rope walk Taman Selat' tetapi memikirkan basikal tidak membawa kunci, aku kansel sahaja. Tidak ada apa yang hendak dicari atau dibeli. Barangan yang dijual disini lebih kurang sama sahaja sejak dari dahulu. Barangan antik yang dijual amat mahal harganya. Barangan lain boleh didapati dimana mana sahaja.
Memang aku tidak tahu bahawa pasar menjual barangan lama dan barangan antik ini dipanggil 'rope-walk'. Selama ini aku dengar rakan rakan sebut pasar ini adalah 'road-walk'. Dahulunya ia tempat menjual barangan terpakai, barangan antik dan barangan sudah tidak diperluka lagi. Ingat aku banyak dijual barangan seperti basikal, gramaphone, rekod pring hitam lama, periuk belanga lama dan berbagai lagi. Apa sahaja barangan yang tidak diperlukan lagi ada dijual. Sekarang barangan baru paling banyak dijual menjadikan ia sebagai pasar minggu.
Dalam perjalanan balik aku singgah di gerai lemang Taman Rhu untuk berjumpa kawan kawan. Kebanyakkan mereka tidak percaya aku pulang berkayuh dari Butterworth walau mereka tahu selama ini aku memang kaki kayuh basikal. Agaknya selama ini aku hanya berkayuh dekat kawasan Sungai Petani sahaja.
Tidak lama aku singgah kerana cuaca semakin panas. Walau tinggal hanya 6 km dari rumah, Sebelum membelok ke simpang rumah aku ternampak kereta rakan disebelah restoren nasi kandar. Singgah pula. Cuba untuk mengucapkan salam tetapi akhir bersembang hampir satu jam. Rakan tersebut mengajak aku menemaninya untuk ke Lumut, Perak esok untuk urusan perniagaan. Aku setuju kerana tiada apa apa program.

Statistik :
   Mula .............. 7.50 pagi
   Tamat ............ 11.30 pagi
   Jarak .............. 75 km
   Cuaca ............. panas     
   Laluan ........... Tikam Batu - Bagan Ajam - BORR - Butterworth
   Odometer 2012 : 01019
   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan