Halaman

Ahad, 11 Mac 2012

Rekreasi Tupah & Merbok

Ramai plak rider dijalan hari ini. Sebaik aku memasuki lencongan Barat untuk ke Tupah kelihatan tidak kurang dari sepuluh orang rider dari arah bertentangan menghala ke arah selatan. Kesemuanya rider Cina. Macam mana aku yakin. Perbezaan ketara adalah dari segi pakaian. Kebanyakkan rider Melayu akan memakai seluar panjang atau sekurang kurangnya seluar dibawah paras lutut manakala rider lain akan memakai seluar pendek yang betul pendek.
Sebelum memasuki simpan ke Semeling aku dipintas dua rider dari belakang. Ketika itu aku berkayuh secara santai tidak lebih dari 23km/j. Wah... laju juga mereka kerana bila aku menyaingi kelajuan mereka berdua, kelajuan pada Cateye hampir 27 km/j. Oh baguslah. Orang muda. Aku tidak mahu menyaingi kelajuan mereka. Aku melihat mereka membelok ke arah titi Semeling dan tidak lagi  kelihatan. 
Semasa membuat persediaan mendaki jambatan Semeling, aku terpandang dua orang rider tadi sedang berehat dan meneguk air. Baru jam 8.00 pagi. Itulah kata SK Juan, orang muda tidak mempunyai perancangan bila berkayuh. Mereka pulun selaju boleh dan kemudian berhenti kerana kehabisan tenaga berbanding dengan orang lama yang membuat kayuhan secara konsisten dan boleh bertahan. Aku sendiri boleh berkayuh hampir dua jam tanpa berhenti.
Membuat pendakian pertama di Jalan Segantang Garam menuju ke UiTM. Tidak tinggi tetapi dapat meregangkan otot kaki. Kemudian pendakian ke Loji Pembersihan Air Tupah. Berselisih dengan satu lagi kumpulan biker yang sedang turun. Apabila sampai dikawasan pintu masuk loji kelihatan tidak kurang dari 20 orang anak muda Cina sedang berehat. Mereka semua mengayuh 'fixie'. Biasa lah riuh rendah kawasan tersebut.
Oh kome ... durian dah bebunga !
Banyak juga kereta parking dikawasan pada awal pagi. Kelihatan sekumpulan keluarga Cina sedang menikmati makan pagi dibanguan tempat rehat. Aku puji aktiviti kekeluargaan seperti ini. Membawa makanan dan bersama sama 'berkelah' dengan ahli keluarga.
Pokok buah mula mengeluarkan bunga dan yang paling ketara pokok durian. Dipangkal pokok bertaburan bunga durian yang jatuh. Tidak pasti kalau buah menjadi atau tidak kerana musim hujan sekarang. Orang kata bunga tidak lekat jika musim berbunga hujan turun.
Aku meneruskan kayuhan untuk pendakian bukit ketiga iaitu muzium arkeologi. Tiada rider yang aku jumpa semasa pendakian atau menuruni bukit ini. Lapang fikiran melihat kawasan sekitar pintu masuk dan tempat parking muzium bersih. Tiada sebarang sampah kelihatan dan semua daun daun yang gugur telah 'dihembus' (mengunakan portable air blower), tidak lagi mengunakan penyapu atau pencakar.
Pertama kali aku melihat dua gerai diluar pintu masuk muzium dibuka untuk perniagaan. Selama ini tidak kelihatan ada orang berniaga. Mungkin gerai dibuka pada musim cuti sekolah sahaja. Bagai yang aku katakan tadi aku tidak singgah untuk berehat atau sarapan kerana masih awal. Hanya berhenti minum digerai Taman Intan sebelum balik kerumah.

Statistik :
   Mula .............. 7.50 pagi
   Tamat ............ 10.10 pagi
   Jarak ............. 50 km
   Cuaca ............ panas     
   Laluan ........... Rekreasi Tupah - Muzium Arkeologi
   Odometer 2012 : 01201

Tiada ulasan:

Catat Ulasan