Halaman

Selasa, 13 Mac 2012

Panjat Bukit Semarak

Nampak bangunan Komtar ...
Seorang gadis remaja menyambut dengan kata kata perangsang sebaik sahaja tiba kepuncak bukit. Dia memerhatikan agak lama sebelum aku sampai kawasan lapang dibawah tiang kabel TNB. Dua orang rakan sedang merawat kaki kerana dihinggapi pacat.
"Kalau boleh ikut jalan ini pak cik kira 'terror' lah ... kami tidak sanggup panjat ikut jalan ini." Kata gadis tersebut sebaik sahaja bila menghampir tempat mereka berdiri. 
"Sudah berapa lama pak cik mula naik dibukit ini?" katanya lagi.
"Hampir enam tahun, tapi tidak lah kerap sangat. Kadangkala sekali seminggu atau kadang kala dua minggu sekali" aku menjawap tanpa berhenti atau memandang tepat kepada gadis tersebut. Terasa malu pula dipuji dan diberi perhatian begitu. Pelik dan janggal perasaan bila ditegur oleh gadis muda. Aku terus berlalu mengikuti jalan turun bukit.
'Panjat' bukit adalah perkataan yang betul dan sesuai untuk aktiviti ini. Aku betul betul memanjat bukit ketika mengikuti jalan yang menegak dibawah laluan kabel high tension TNB. Terpaksa menggunakan kedua dua tangan seolah merangkak pada beberapa tempat yang terlalu curam. Bila melihat kebawah dari pertengahan jalan, curam kelihatan lebih dari 60 dartjah. Walau ramai orang yang membuat pendakian tetapi hanya aku seorang yang mengikuti jalan ini. Mungkin sebentar tadi atau selepas ini, ramai yang membuat panjatan.
Sejak aku membuat panjatan pertama beberapa bulan dahulu, aku tidak lagi mengikut jalan biasa.
Semasa menurun bukit kelihatan beberapa orang anak muda berkumpul di tempat letak motorsikal di kaki bukit. Kemudian mereka beredar dengan deruman enjin motor yang membingitkan. Seorang wanita dihadapan aku kelihatan gelisah. Bila aku menghampirinya, dia mengatakan sebab dia gelisah. Dia risau remaja yang ramai sebentar tadi mencuri motor kepunyaannya.
Aku cuba menenangkan wanita tersebut dengan mengatakan budak budak remaja tersebut tidak mengambil motorsikalnya terutama waktu siang. Orang pun ramai lalu lalang disitu. Dia masih tidak berpuas hati dan mengatakan telah banyak kali motor yang diletakkan disitu dicuri. Dia tidak boleh turun lebih cepat atau lebih pantas kerana jalan agak licin. Aku kata berdoa sahaja lah dan minta agar tiada perkara buruk berlaku.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan