Halaman

Sabtu, 17 Mac 2012

Persediaan kayuhan Hat Yai.

Kayuhan pagi ini adalah sebagai exercise atau latihan untuk kayuhan yang akan aku buat dalam masa terdekat. Tidak pergi jauh hanya untuk melonggarkan otot otot kaki. Lagi pun kali terakhir aku berkayuh adalah lima hari lepas.
Sebaik sahaja memasuki lencongan barat, dihadapan aku melihat sekumpulan mtb rider berlalu. Arah yang sama yang akan aku ambil. Sementara aku menyeberangi jalan, mereka sudah agak jauh dihadapan. Aku berusaha untuk mengejar mereka dan aku yakin mereka akan perlahan apabila membuat pendakian jambatan sungai Sungai Petani. Aku dapat menyaingi mereka 500 meter selepas jambatan ketika melintasi lampu isyarat Kampung Telok.
Pada awalnya aku ingin berkayuh bersama tetapi apabila salam tidak dijawab, aku terus memotong dan meninggalkan mereka. Tidak seorang pun dari tujuh orang memberi tindakbalas yang aku harapkan. Dari gaya, pakaian dan kelajuan kayuhan mungkin meraka baru menceburkan diri dalam aktiviti ini.
Bangunan Jabatan Hasil yang baru siap di jalan Lencongan Timur berhampiran Hospital SAH
Sebaik sampai di persimpangan Taman Sejati aku membelok ke jalan Pinang Tunggal untuk kesalah satu gerai di Taman Kempas. Aku sering mengunjungi gerai tersebut untuk pekena roti canai dan kopi O. Aku melanggani tuan punya gerai sejak 22 tahun lalu. Dia telah beberapa kali berpindah pindah dan lokasi ini agak serasi kerana telah hampir 10 tahun disini. Aku melihat anak anak nya membesar dan tiga dari empat anak telah pun berumahtangga. Hanya satu yang ralat kerana dia bercerai dengan isterinya lima tahun lalu dan menikah lain.
Roti bukanlah sedap sangat kerana banyak tempat lain yang lebih enak dan sedap tetapi kerana telah biasa, sedap dan enak untuk mengenyangkan perut sementara menunggu masa makan tengah hari.
Kalau tidak ada apa halangan dan aral, aku akan berkayuh ke Hat Yai pada Isnin 19 Mac 2012. Bukan dari Sungai Petani tetapi akan bermula dari Bukit Kayu Hitam. Parking kereta disebelah sebelum CIQ dan menyeberang ke Thailand.
Sudah sekian lama aku merancang. Dahulu bercadang untuk berkayuh dengan beberapa orang rakan. Rancangan tertangguh kerana rakan rakan yang ingin ikut serta tidak mempunyai masa sesuai. Ada sahaja yang menghalang. Kalau ada yang boleh yang lain pula tidak dapat menyertai.
Kali ini aku tekad untuk berkayuh ke Hat Yai walaupun seorang diri. Bila difikirkan lebih mudah begini. Mungkin aku akan bermalam di Hat Yai untuk memberi aku lebih masa melihat bandar dengan basikal. Agak risau mana hendak letakkan basikal bila menyewa hotel.... adakah dibawa kedalam bilik atau diletakkan ditempat parking sahaja. Bagaimana kalau hilang?

Statistik :
   Mula .............. 7.50 pagi
   Tamat ............ 9.40 pagi
   Jarak ............. 36 km
   Cuaca ............ panas     
   Laluan ........... Lencongan Timur - Lencongan Barat
   Odometer 2012 : 01237
   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan